PIANIST`S UNIVERSALISM AS A PROFESSIONAL IMPERATIVE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2025.2.14

Keywords:

creative universalism, instrumental performance, piano performance, piano music, style, genre, thesaurus

Abstract

The article is devoted to the identification of the leading vectors of the universalism of the modern pianist. The scientific novelty of the article lies in the substantiation of creative universalism as an imperative of the modern professional activity of a pianist. The article highlights such manifestations of universalism as: pianism`s permanent focus on creating a universal image of a musical work as a holistic union of the worlds of the performer and the composer, the past and the present of musical art; stylistic pluralism of performance modes – the guidelines of historically informed performance, Beethovenian and Mozartian performance vectors and the tendency of pianist to create new stylistic dimensions corresponding to the innovativeness of contemporary musical art. The importance of the systemic dimensions of the pianist`s universalism is emphasized, which is determined by the multidimensionality of performing ad teaching activities, the systemic nature of the piano school phenomenon and its dichotomous focus on the representation of national artistic world and cross-cultural communication. The universalism of the concertmaster`s multifunctional activity, based on the unity of pedagogy, performance and psychology, as well as the universalizing professional thesaurus, is highlighted. It is substantiated that the digitalization of modern pedagogical and performing activities forms new dimensions of the concertmaster`s universalism associated with the modulation into the online format and the imperative need to master technical skills while maintaining creative empathy, focus on a tolerant, harmonious combination of individual and collective principles, and the unity of creative worlds. The author notes the tradition of emphasizing the civic and national components of the performer`s self-presentation and the formation of vectors of the pianist`s universalism, which were actualized at the turn of the XX – XXI centuries, aimed at creating a modern image of Ukraine, representing national axiological systems and intensifying cross-cultural dialogue through the promotion of Ukrainian piano music, creating joint art projects, multimedia projects, etc.

References

Артем’єва В. Б. Універсалізм особистості в контексті відродження барокової музики: діяльність Вільяма Крісті. Modern Ukrainian musicology: from musical artifacts to humanistic universals: Collective monograph. Riga, Latvia: “Baltija Publishing”, 2021. С. 460–478. DOI https://doi.org/10.30525/978-9934-26-072-8-23

Батанов В. Ю. Універсалізм композиторської особистості в музичному мистецтві XX – початку XXI ст.: автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Одеса: Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової, 2016. 16 с.

Генкін А. О. Музично-історичні детермінанти піанізму. Музикознавча думка Дніпропетровщини, 2021. № 20 С. 154–164.

Дітчук О. Перші українські піаністи на європейських сценах. Вісник Львівського національного університету. Серія мистецтво, 2012. Вип. 11. С. 56–68.

Зубай Ю. М. Проєкт творчого універсалізму в діяльності в діяльності педагогів-піаністів Київської консерваторії другої половини XX століття: дис. …д-ра філософії (канд. культурології): 034. Київ: Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського, 2024. 231 с.

Калашнікова А. Тезаурус концертмейстера: системний підхід. Слобожанські мистецькі студії, 2024, № 1 (04). С. 35–39.

Кушнарьова М. Українська культурна дипломатія під час війни: досвід, проблеми, перспективи. Наукові праці Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського, 2023. Вип. 67. С. 35–53. DOI: https://doi.org/10.15407/ np.67.035

Михайлова Е. Ю. Європейські фортепіанні школи початку XIX століття: становлення піаністичних традицій (до 200-річчя видання «Gradus ad Parnassum» Муціо Клементі). Часопис Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського, 2018. № 3 (40). С. 66–77.

Пірус В. Феномен піаніста-концертмейстера та сутність його діяльності. Актуальні питання гуманітарних наук, 2024. Вип. 71. Т. 2. С. 119–123. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/71-2-18

Редя В. Музика в культурній дипломатії сучасної України. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку, 2024. Вип. 48. С. 153–160.

Фен Їжань. Становлення та розвиток фортепіанної школи Китаю XX – початку XXI століть у проекції діалогу культур: дис. … канд. мистецтвознавства: 025. Львівська національна музична академія ім. М. В. Лисенка, 2022. 197 с.

Чернявська М. С., Тимофеєва К. В. Вектори оновлення фортепіанного репертуару сучасного виконавця. Аспекти історичного музикознавства, 2022. Вип XXIX. С. 43–67. DOI 10.34064/khnum2-29.03

Шевченко Л. М. Стильові характеристики української фортепіанної культури XX століття: монографія. Одеса: Астропринт, 2019. 336 с.

Published

2025-05-26

Issue

Section

Статті