IMPROVISATION AND PSYCHOPHYSICAL TRAINING OF AN ACTOR: MODERN METHODS AND STAGE PRACTICE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2025.2.17

Keywords:

musical drama theater actor, improvisation, psychophysical training, vocal-dramatic improvisation, stage organicity, digital technologies in theater, physical expressiveness

Abstract

The article explores modern improvisation methods and psychophysical training as key tools in the preparation of musical drama theater actors. Special attention is given to the integration of dramatic acting, vocal performance, and physical expressiveness, which are defining aspects of artistic mastery in this genre. The significance of bodily expressiveness, vocal-dramatic improvisation, and physical training in shaping stage organicity is analyzed.Key methodologies are examined, including biomechanical techniques, the psychophysical approach, and the integration of cutting- edge digital technologies such as VR and Motion Capture in actor training. It is noted that a musical drama theater actor must possess synchronized coordination of voice, body, and emotional state, which requires specialized training methods aimed at developing stage adaptability, rhythmic plasticity, and vocal-physical unity.The practical application of these methods is illustrated through examples from renowned theaters and acting schools that actively incorporate improvisational and psychophysical techniques into their training programs. It is determined that improvisation in musical drama theater facilitates the organic combination of dramatic and vocal expressiveness, adaptation to the rhythmic structure of musical pieces, and flexible responses to changes in tempo and dynamics of a performance.The research findings indicate the necessity for further development of comprehensive approaches to training musical drama theater actors, incorporating both classical and innovative methodologies, the integration of digital technologies, and deeper collaboration with accompanists. Promising areas for further study include the advancement of vocal-dramatic improvisation, research into methods of physical expressiveness, and the evaluation of the effectiveness of digital technologies in the training process of actors in this genre.

References

Абрамович О., Чорна В. Теоретико-методологічні аспекти сучасної театральної педагогіки. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво. 2023. Вип. 6(2). С. 153–166.

Гордєєв С. І. Педагогіка сучасного українського театру: на шляху до мистецького синтезу. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. 2022. № 63. С. 91–107.

Гусакова Н. М. Основні складові формування творчої особистості майбутнього режисера-педагога театрального колективу. Культура і сучасність. 2017. № 1. С. 42–46.

Іващенко І., Стельчук В. Новаційні методики психофізичного тренінгу Єжи Ґротовського. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І. К. Карпенка-Карого. 2018. Вип. 23. С. 89–95.

Коник Д. Тренінг з майстерності актора: синтез технічного та психофізичного акторського тренажу. Актуальні проблеми гуманітарних наук. 2024. Вип. 73. С. 123–130.

Набоков Р., Крипчук М. Дидактичне обґрунтування теоретичних і практичних компонентів викладання курсу «Режисура шоу та артпроєктів» в умовах екстреного дистанційного онлайн-навчання. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво. 2023. № 6(1). С. 88–100. https://doi.org/10.31866/2616-759X.6.1.2023.276722

Штефюк В. Інтеркультурний акторський тренінг як ефективна форма розширення та формування професійних умінь і навичок актора. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво. 2023. Вип. 6(2). С. 141–152.

Штефюк В. Театрально-педагогічна діяльність Мішеля Сен-Дені: метод «Імпровізація в масці». Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2023. № 2. С. 45–52.

Published

2025-05-26

Issue

Section

Статті