ТВОРЧІСТЬ САМПО ХААПАМЯКІ В КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ ЖАНРУ КОНЦЕРТУ ДЛЯ ЧВЕРТЬТОНОВОГО БАЯНА З ОРКЕСТРОМ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2024.3.7Ключові слова:
музичне мистецтво, баянно-акордеонне мистецтво, чвертьтоновий баян, концерт, жанр, стиль, мікрохроматикаАнотація
Статтю присвячено творчості сучасного фінського композитора та музичного експериментатора Сампо Хаапамякі, зокрема його внеску в розвиток жанру концерту для чвертьтонового баяна з оркестром. Проаналізовано місце жанру концерту для чвертьтонового баяна з оркестром у баянно-акордеонному мистецтві. Розкрито вектори композиторської діяльності С. Хаапамякі, а також вклад композитора в популяризацію чвертьтонового баяна, чвертьтонової гітари та чвертьтонового фортепіано. Простежено вплив фінського баяніста та композитора В. Куджала в актуалізації музики С. Хаапамякі та жанру концерту для чвертьтонового баяна з оркестром загалом. Розглянуто конструктивні особливості чвертьтонового баяна, складність його виробництва та експлуатації. Здійснено комплексний композиційний аналіз Концерту для чвертьтонового баяна з камерним оркестром «Velinikka». Досліджено семантику назви твору, яка є лінгвістичним новоутворенням, безпосередньо пов’язаним з іменем Велі Куджала, та слова harmonikka. Визначено вплив стилю експресіонізму на формування форми твору, мелодики та гармонічної основи Концерту. Виявлено вплив естетики деструктизму та девіантності в зазначеній композиції. Проаналізовані особливості використання специфічних виконавських прийомів гри на чвертьтоновому баяні, зокрема різноманітні комбінації мікротонових глісандо та кластерів. Розкрито специфіку використання мікротонових знаків альтерації в Концерті «Velinikka». Також, було здійснено композиційний та виконавський аналіз Концерту для чвертьтонового баяна, чвертьтонової гітари та оркестру «Conception» С. Хаапамякі. Простежено еволюцію композиторського мислення С. Хаапамякі щодо жанру концерту для чвертьтонового баяна з оркестром «Conception». Підкреслено взаємозв’язки естетики експресіонізму та деструктизму в даному Концерті. Виявлено особливості використання сучасних технік композиторського письма та оригінальних мистецьких рішень у зазначеному творі. Проаналізовано значення штучних розмірів у формуванні композиторської концепції в ІІ частині Концерту. Розкрито ознаки проникнення джазової стилістики в ІІІ частині Концерту, їх місце в збагачені жанрово-стильової палітри жанру концерту для чвертьтонового баяна з оркестром. Визначено актуальність подальших наукових розвідок, присвячених висвітленню жанрово-стильових та мовно-стилістичних особливостей в Концертах для чвертьтонового баяна з оркестром у творчості сучасних зарубіжних композиторів.
Посилання
Василенко О. Тенденції розвитку жанру концерту для баяна з оркестром у світовому музичному мистецтві кінця ХХ – початку ХХІ століть. Актуальні питання гуманітарних наук. 2023. Вип. № 65. Том 1. С. 62-69.
Василенко О. Неофольклорна стилістика та її відображення в «Концерті для чвертьтонового баяна з оркестром № 1» Суне Кьольстера. Культура та інформаційне суспільство ХХІ століття : матеріали міжнар. наук.- теор. конф. молодих учених, м. Харків, 18–19 квітня 2024 р. Харків, 2024. С. 225-227.
Новосадов Я. Г. Мікрохроматика: пошук нових звукових можливостей у флейтовій музиці. Слобожанські мистецькі студії. 2024. № 1. С. 79-82.
Сташевський А. Я. Специфіка виражальних засобів в українській музиці для баяна (остання чверть ХХ – перше десятиріччя ХХІ ст.) : дис. … докт. мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2013. 569 с.
Трянов М. О. Мікротоновість у творах для гітарного ансамблю Агустіна Кастілья-Авіли. Культура України. 2023. № 80. С. 110-117.
Ader L. Introduction to Microtonal Music. Microtonal Music in Central and Eastern Europe. Historical Outlines and Current Practices. / Ed. by Leon Stefanija, Rūta Stanevičiūtė. Ljubljana, 2020. P. 11-44.
Battan S. M. Alois Hába’s Neue Harmonielehre des diatonischen, chromatischen, Viertel-, Drittel-, Sechstel- und Zwölftel-Tonsystems : Ph.D. Thesis / University of Rochester. New York, 1980. URL: https://urresearch.rochester.edu/institutionalPublicationPublicView.action?institutionalItemId=2625 (дата звернення: 10.07.2024).
Chahin R. Towards a spectral microtonal composition: a bridge between Arabic and Western music. Mainz : Schott Music GmbH & Co. KG, 2017. 175 p.
Chahin R. Microtonal music classifications in theory and education. URL: https://repository.moz.ac.at/obvumsalma/content/titleinfo/8743542/full.pdf#page=37 (дата звернення: 10.07.2024).
Cope D. Techniques of the contemporary composer. London : Cengage Learning, 1997. 250 p.
Haapamäki S. Biography and compositions. URL: https://sampohaapamaki.com/en/home-english/ (дата звернення: 10.07.2024).
Kohoutek C. Projektová hudební kompozice. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1969. 133 p.
Kujala V. Quarter tone accordion. Modern accordion perspectives. 2013. Vol. № 1 P. 19-21.
Kujala V. Biography, repertoire and videos. URL: https://velikujala.com/ (дата звернення: 10.07.2024).