АСИНХРОНІЯ ЯК СКЛАДОВИЙ КОМПОНЕНТ ЗАСОБІВ ВИРАЗНОСТІ ПІАНІСТА

Автор(и)

  • Анатолій Олексійович Гарець Комунальний заклад вищої освіти "Дніпропетровська музична академія" Дніпропетровської обласної ради https://orcid.org/0000-0001-8401-006X

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2025.2.3

Ключові слова:

асинхронія, фортепіано, засоби виразності, виконавський стиль, міждисциплінарність

Анотація

У статті аналізується феномен виконавських засобів виразності – асинхронія. В контексті сучасного погляду на палітру піаністичних прийомів гри явище асинхронії має багатий історичний шлях становлення і розвитку паралельно з еволюцією тембральних та акустичних якостей інструмента. Проаналізовано історичні засади та умови виникнення явища, де має місце незначне зміщення у часі відносно одне одного таких елементів фактури як мелодія та акомпанемент. У роботі дається назва та класифікація різноманітних варіантів використання прийому зі зміщенням між руками. На підставі історичного огляду методичної літератури та аналізу аудіо- та механічних записів початку ХХ століття визначається стилістична та експресивна доцільність використання асинхронії у різноманітних стилях та на інструментах різних епох. До аналізу також залучено трансдисциплінарний метод, що обумовлюється використанням надбань суміжної дисципліни психоакустики, де автори розглядають аналогічну проблему з іншого вектору – психофізіологічних можливостей сприйняття асинхронії та її ролі у експресивному виконанні. Завдяки цьому охарактеризовано стильові та піаністичні особливості використання асинхронії. Уточнено доречність нової класифікації, що виходить далеко за рамки «салонного» стилю та розкриває виразний потенціал використання зміщення фактурних планів у різних умовах і з різною інтенсивністю. На основі аналізу літератури та досліджень суміжних дисциплін розроблено перелік рекомендацій для виконавців та викладачів, що актуалізує явище асинхронії. Також проаналізовано можливості графічного відображення цього прийому гри на прикладі транскрипції Дьордя Цифри «La Valse triste», де вперше активно використовуються елементи нотації, що наближені до фактичного звучання. Окреслено перспективність розробки різних видів нотації зміщення, в контексті сучасних тенденцій міждисциплінарних досліджень та на тлі обмежених можливостей технічної еволюції фортепіано.

Посилання

Давидов М. Теоретичні основи формування виконавської майстерності баяніста (акордеоніста). Київ: Музична Україна, 2004. 290 с.

Bach C. P. E. Essay on the True Art of Playing Keyboard Instruments. Translated and Edited by William J. Mitchell. New York: W. W. Norton & Company, 1948. 449 p.

Bree M. Die Grundlage der Methode Leschetizky / translated by Dr. T. H. Baker. New York: G. Schirmer, 1902–1905. 100 р.

Clarke E., Baker-Short C. The Imitation of Perceived Rubato: A Preliminary Study. Psychology of Music. Society for Education, Music, and Psychology Research, 1987. Volume 15, Issue 1. P. 58–75. DOI: https://doi.org/10.1177/0305735687151005

Czerny С. Piano forte School, 3 volumes, op. 500. London: R. Cocks & Co., 1839. 130 р.

Da Costa N. P. Performing practices in late-nineteenth-century piano playing: implications of the relationship between written texts and early recordings. University of Leeds, 2001. 502 р.

Donington R. The Interpretation Of Early Music. London: Faber And Faber, 1963. 608 р.

Drake C., Palmer С. Accent Structures in Music Performance. Music Perception. University of California Press, 1993. Volume 10, Issue 3. Р. 343–378. DOI: https://doi.org/10.2307/40285574

Goebl W., Dixon S., De Poli G., Friberg A., Bresin R., Widmer G. Sense in Expressive Music Performance: Data Acquisition, Computational Studies, and Models. Sound to Sense, Sense to Sound: A State-of-the-Art. Berlin: Logos, 2005. Р. 195–242.

Goebl W. Melody lead in piano performance: Expressive device or artifact? Journal of the Acoustical Society of America. AIP Publishing, 2001. Vol. 110 (1). Р. 563–572.

Istók E., Friberg A., Huotilainen M., Tervaniemi M. Expressive Timing Facilitates the Neural Processing of Phrase Boundaries in Music: Evidence from Event-Related Potentials. PLOS One. California, 2013. Volume 8, Issue 1. P. 1–11. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0055150

Quantz J. J. Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen. Berlin: Johann Friedrich Voß, 1752.

Rasch R. A. The Perception of Simultaneous Notes such as in Polyphonic Music. Acta Acustica. European Acoustics Association, 1978. Vol. 40. Р. 21–33.

Rousseau J. Traitf de la Viole. Paris: Christophe Ballard, 1687. 151 р.

Thalberg S. L’Art du chant applique au piano, Op. 70. Paris, 1853.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-26