THE BALANCE OF INCLUSIVITY AND ADAPTIVITY: NORMATIVE FOUNDATIONS, CHALLENGES, AND PROSPECTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/inclusion/2025.6.7Keywords:
inclusive physical education, adaptive physical education, special educational needs, regulatory frameworkAbstract
The article examines the theoretical and practical foundations of inclusive and adaptive physical education within the contemporary educational system, particularly in the context of implementing the rights of children with special educational needs (SEN) to access physical activity. The relevance of the study stems from the need to develop an educational environment aligned with international inclusivity standards, human rights, and principles of equal access. The authors analyze the conceptual framework of inclusive and adaptive physical education, highlights their common and distinctive features, and outlines their respective roles in the physical development of children with SEN.The study provides a comprehensive review of key international documents – including the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities, UNESCO guidelines, the International Charter of Physical Education, Physical Activity and Sport, and the WHO Global Action Plan – as well as Ukrainian legislation (such as the Laws of Ukraine «On Education», «On Physical Culture and Sports», the Concept of Inclusive Education, and the Sanitary Regulations) governing the implementation of inclusive and adaptive practices in the field of physical education. Particular attention is paid to practical models implemented in European countries, the United States, and Canada, which could be relevant for adaptation within the Ukrainian educational context.The positive aspects of the research include the identification of progress in regulatory support and methodological guidance for inclusive physical education, as well as the emphasis on the role of interdisciplinary collaboration in fostering a safe and effective educational environment. Among the primary challenges noted by the authors are the lack of unified standards for adaptive physical education, insufficient teacher training, limited infrastructure, and the fragmented implementation of inclusion policies.In conclusion, the article substantiates the need for a systematic renewal of the methodological framework and practical mechanisms for implementing physical education for all students, with an emphasis on addressing individual needs, fostering social integration, and enabling the realization of physical potential. The study holds scholarly and practical value for researchers, educators, and policymakers interested in modernizing the field of physical education from the standpoint of inclusivity.
References
Язловецька О. В. Проблеми розвитку інклюзивної освіти у сфері фізичної культури в Україні. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2022. Випуск 200, С. 171–175.
United Nations General Assembly. Sixty-first session. Item 67 (b). Human rights questions: human rights questions, including alternative approaches for improving the effective enjoyment of human rights and fundamental freedoms. URL: https://surli.cc/igpkhk (дата звернення: 10.04.2025).
Воротинцева О. Реалізація концепції інклюзивної освіти: роль інклюзивно-ресурсних центрів. Inclusion and Diversit. 2025. Випуск 5. С. 10–14.
Аксьонова О. П. Стратегії інклюзивного фізичного виховання: міжнародний досвід. Psychological sciences. 2024. № 32 (225). С. 12–16.
Васкан І. Г. Специфіка змісту уроків у системі адаптивної фізичної культури в ЗЗСО. Олімпійський та паралімпійський спорт. 2024. Випуск 1. С. 39–42.
Конвенція ООН про права осіб з інвалідністю (офіційний переклад). URL: https://surl.li/kvweas (дата звернення: 15.04.2025).
Адаптивне фізичне виховання : навч. посібник / уклад.: Осадченко Т. М., Семенов А.А., Ткаченко В.Т. Умань : ВПЦ «Візаві», 2014. 210 с.
Загура Ф. Зубрицький Я. Впровадження адаптивної фізичної активності у інклюзивне фізичне виховання здобувачів вищої освіти з інвалідністю. Освіта. Інноватика. Практика. 2024. Том 12, № 8. С. 27–33.
Гук. Г., Боднар І. Основні проблеми інклюзивного фізичного виховання дітей з особливими потребами. Педагогічні науки. 2022. № 79. С. 7–15.
Петрухнов О. Громко Є. Адаптивне фізичне виховання: сутність, принципи, завдання та перспективи розвитку. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення. 2025. № 2025. С. 177–185.
Convention on the Rights of Persons with Disabilities (CRPD). URL: https://surl.lu/zrdguf (дата звернення: 10.04.2025).
A Guide for ensuring inclusion and equity in education. URL: https://surl.li/vbctai (дата звернення: 20.04.2025).
Quality Physical Education (QPE) Policy Guidelines. URL: https://surl.li/uapplu (дата звернення: 20.04.2025).
A Resource Pack for Supporting Inclusion and Equity in Education. URL: https://surl.li/xrajgk (дата звернення: 20.04.2025).
Training Tools for Curriculum Development. URL: https://surl.li/beqsyu (дата звернення: 20.04.2025).
International Charter of Physical Education, Physical Activity and Sport. URL: https://surl.li/gkhpgs (дата звернення: 20.04.2025).
WHO Global action plan on physical activity 2018-2030: more active people for a healthier world. URL: https://surl.li/lhtned (дата звернення: 20.04.2025).
Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2017. № 38-39. Ст. 380.
Про фізичну культуру і спорт : Закон України від 24.12.1993 р. № 3808-XII. Відомості Верховної Ради України (ВВР). 1994. № 14. Ст. 80.
Концепція розвитку інклюзивного навчання в Україні. URL: https://surl.lu/sctsxp (дата звернення: 15.05.2025).
Про затвердження Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти : наказ Міністерство охорони здоров’я України від 25.09.2020 р. № 2205. URL: https://surl.li/sjewto (дата звернення: 15.05.2025).
Про організацію освітнього процесу осіб з особливими освітніми потребами у 2024/2025 навчальному році : лист Міністерства освіти і науки України від 03 вересня 2024 р. № 6/679-24. URL: https://surl.li/qlhncq (дата звернення: 15.05.2025).
Освіта осіб з особливими потребами. Нормативна база. URL: https://surl.li/llrlmz (дата звернення: 15.05.2025).
Колупаєва А. А., Таранченко О. М. Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі : навчально-методичний посібник. Харків : Ранок, 2019. 304 с.
Unified Physical Education. URL: https://surl.lu/qbeubs (дата звернення: 21.05.2025).
Jahnukainen M., Hienonen N., Lintuvuori M., Lempinen S. Inclusion in Finland: Myths and realities. In Finland’s famous education system: Unvarnished insights into Finnish schooling. Singapore : Springer Nature Singapore, 2023. Р. 401–415.
Poland country physical activity factsheet 2024. URL: https://surl.li/edggwa (дата звернення: 21.05.2025).
DSJ. Deutsche Sportjugend. Participation and diversity in sport. URL: https://surl.lu/xbkbug (дата звернення: 21.05.2025).
Locke M., Fahie K., Zakaria T., Malecki J., Morrison H., Goswell J. Inclusion of Students of All Abilities in School- Based Physical Activity Experiences A Guidebook. Canada : Physical and Health Education, 2023. 48 р.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Inclusion and Diversity

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.