БАЛАНС ІНКЛЮЗИВНОСТІ Й АДАПТИВНОСТІ: НОРМАТИВНІ ЗАСАДИ, ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/inclusion/2025.6.7Ключові слова:
інклюзивне фізичне виховання, адаптивне фізичне виховання, особливі освітні потреби, нормативно- правове забезпеченняАнотація
У статті розглядаються теоретико-практичні засади інклюзивного та адаптивного фізичного виховання в умовах сучасної освітньої системи, зокрема в контексті реалізації прав дітей з особливими освітніми потребами на доступ до фізичної активності. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю формування освітнього простору, що відповідає міжнародним стандартам інклюзивності, правам людини та принципам рівного доступу. Авторами проаналізовано поняттєвий апарат інклюзивного та адаптивного фізичного виховання, окреслено спільні й відмінні риси цих підходів, а також їхнє місце в системі фізичного розвитку дітей з ООП.У роботі здійснено огляд ключових міжнародних документів (Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю, рекомендацій ЮНЕСКО, Хартії з фізичної активності, стратегії ВООЗ) та українського законодавства (Закони України «Про освіту», «Про фізичну культуру і спорт», Концепція інклюзивного навчання, Санітарний регламент), які регламентують реалізацію інклюзивних і адаптивних практик у сфері фізичного виховання. Особливу увагу приділено аналізу практичних моделей, запроваджених у країнах Європи, США та Канаді, які можуть бути релевантними для впровадження в українській системі освіти.Позитивними аспектами дослідження є виявлення прогресу у нормативному забезпеченні та методичній підтримці інклюзивного фізичного виховання, а також підкреслення ролі міждисциплінарної взаємодії у створенні безпечного й ефективного освітнього середовища. До основних бар’єрів автори відносять відсутність уніфікованих стандартів адаптивного фізичного виховання, недостатній рівень підготовки педагогів, обмежену інфраструктуру та фрагментарність реалізації політик інклюзії. У підсумку стаття обґрунтовує потребу в системному оновленні методологічного підґрунтя та практичних механізмів реалізації фізичного виховання для всіх учнів, з акцентом на забезпечення індивідуальних потреб, соціальної інтеграції та реалізації фізичного потенціалу. Робота становить науково-практичну цінність для дослідників, освітян та політиків, зацікавлених у модернізації галузі фізичної культури з позицій інклюзивності.
Посилання
Язловецька О. В. Проблеми розвитку інклюзивної освіти у сфері фізичної культури в Україні. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2022. Випуск 200, С. 171–175.
United Nations General Assembly. Sixty-first session. Item 67 (b). Human rights questions: human rights questions, including alternative approaches for improving the effective enjoyment of human rights and fundamental freedoms. URL: https://surli.cc/igpkhk (дата звернення: 10.04.2025).
Воротинцева О. Реалізація концепції інклюзивної освіти: роль інклюзивно-ресурсних центрів. Inclusion and Diversit. 2025. Випуск 5. С. 10–14.
Аксьонова О. П. Стратегії інклюзивного фізичного виховання: міжнародний досвід. Psychological sciences. 2024. № 32 (225). С. 12–16.
Васкан І. Г. Специфіка змісту уроків у системі адаптивної фізичної культури в ЗЗСО. Олімпійський та паралімпійський спорт. 2024. Випуск 1. С. 39–42.
Конвенція ООН про права осіб з інвалідністю (офіційний переклад). URL: https://surl.li/kvweas (дата звернення: 15.04.2025).
Адаптивне фізичне виховання : навч. посібник / уклад.: Осадченко Т. М., Семенов А.А., Ткаченко В.Т. Умань : ВПЦ «Візаві», 2014. 210 с.
Загура Ф. Зубрицький Я. Впровадження адаптивної фізичної активності у інклюзивне фізичне виховання здобувачів вищої освіти з інвалідністю. Освіта. Інноватика. Практика. 2024. Том 12, № 8. С. 27–33.
Гук. Г., Боднар І. Основні проблеми інклюзивного фізичного виховання дітей з особливими потребами. Педагогічні науки. 2022. № 79. С. 7–15.
Петрухнов О. Громко Є. Адаптивне фізичне виховання: сутність, принципи, завдання та перспективи розвитку. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення. 2025. № 2025. С. 177–185.
Convention on the Rights of Persons with Disabilities (CRPD). URL: https://surl.lu/zrdguf (дата звернення: 10.04.2025).
A Guide for ensuring inclusion and equity in education. URL: https://surl.li/vbctai (дата звернення: 20.04.2025).
Quality Physical Education (QPE) Policy Guidelines. URL: https://surl.li/uapplu (дата звернення: 20.04.2025).
A Resource Pack for Supporting Inclusion and Equity in Education. URL: https://surl.li/xrajgk (дата звернення: 20.04.2025).
Training Tools for Curriculum Development. URL: https://surl.li/beqsyu (дата звернення: 20.04.2025).
International Charter of Physical Education, Physical Activity and Sport. URL: https://surl.li/gkhpgs (дата звернення: 20.04.2025).
WHO Global action plan on physical activity 2018-2030: more active people for a healthier world. URL: https://surl.li/lhtned (дата звернення: 20.04.2025).
Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2017. № 38-39. Ст. 380.
Про фізичну культуру і спорт : Закон України від 24.12.1993 р. № 3808-XII. Відомості Верховної Ради України (ВВР). 1994. № 14. Ст. 80.
Концепція розвитку інклюзивного навчання в Україні. URL: https://surl.lu/sctsxp (дата звернення: 15.05.2025).
Про затвердження Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти : наказ Міністерство охорони здоров’я України від 25.09.2020 р. № 2205. URL: https://surl.li/sjewto (дата звернення: 15.05.2025).
Про організацію освітнього процесу осіб з особливими освітніми потребами у 2024/2025 навчальному році : лист Міністерства освіти і науки України від 03 вересня 2024 р. № 6/679-24. URL: https://surl.li/qlhncq (дата звернення: 15.05.2025).
Освіта осіб з особливими потребами. Нормативна база. URL: https://surl.li/llrlmz (дата звернення: 15.05.2025).
Колупаєва А. А., Таранченко О. М. Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі : навчально-методичний посібник. Харків : Ранок, 2019. 304 с.
Unified Physical Education. URL: https://surl.lu/qbeubs (дата звернення: 21.05.2025).
Jahnukainen M., Hienonen N., Lintuvuori M., Lempinen S. Inclusion in Finland: Myths and realities. In Finland’s famous education system: Unvarnished insights into Finnish schooling. Singapore : Springer Nature Singapore, 2023. Р. 401–415.
Poland country physical activity factsheet 2024. URL: https://surl.li/edggwa (дата звернення: 21.05.2025).
DSJ. Deutsche Sportjugend. Participation and diversity in sport. URL: https://surl.lu/xbkbug (дата звернення: 21.05.2025).
Locke M., Fahie K., Zakaria T., Malecki J., Morrison H., Goswell J. Inclusion of Students of All Abilities in School- Based Physical Activity Experiences A Guidebook. Canada : Physical and Health Education, 2023. 48 р.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Inclusion and Diversity

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.