ВИКОРИСТАННЯ ДИДАКТИЧНИХ ІГОР ПРИ ПРОВЕДЕННІ КОРЕКЦІЙНО- РОЗВИТКОВИХ ЗАНЯТЬ З РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ У ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНИХ ЦЕНТРАХ З ДІТЬМИ, ЯКІ ЗДОБУВАЮТЬ ОСВІТУ НА ІНДИВІДУАЛЬНІЙ ФОРМІ НАВЧАННЯ (ПЕДАГОГІЧНИЙ ПАТРОНАЖ)
DOI:
https://doi.org/10.32782/inclusion/2024.spec.1Ключові слова:
дидактична гра; педагогічний патронаж; проектувальна компетентність; педагогічні працівники інклюзивно-ресурсних центрів; індивідуальна освітня траєкторія; здобувачі освіти з особливими освітніми потребами; мовленнєва діяльність; немовленнєві діти; затримка психомовленнєвого розвитку; комунікативна діяльністьАнотація
У статті представлено аналіз особливостей використання дидактичних ігор при проведенні корекційно-розвиткових занять у інклюзивно-ресурсних центрах. В рамках дослідження були проаналізовані документи інклюзивно-ресурсних центрів, плани занять та журнали обліку відвідувань, що дозволило виділити специфіку застосування дидактичних ігор для розвитку мовлення та пізнавальних процесів у дітей з особливими освітніми потребами (ООП). Діти, які навчаються на педагогічному патронажі можуть отримувати корекційно-розвиткові послуги у інклюзивно-ресурсних центрах. В залежності від рівня підтримки та потреб дитини можуть бути прописані заняття з вчителем-логопедом, практичним психологом, вчителем- дефектологом, вчителем-реабілітологом. Встановлено, що діти які навчаються на педагогічному патронажі та відвідують корекційно-розвиткові заняття в ІРЦ – це діти зі складними порушеннями розвитку (з інтелектуальними порушеннями, системним недорозвитком мовлення, РАС, порушеннями опорно-рухового апарату тощо) та переважно з 4 – 5 рівнем підтримки. Підкреслено, що дидактичні ігри є ефективним засобом розвитку мовлення, дозволяють активізувати пізнавальні процеси, стимулювати інтерес до навчання. Визначено специфіку використання дидактичних ігор для дітей з різними типами порушень, зокрема з дитячим церебральним паралічем (ДЦП), розладами аутистичного спектру (РАС), інтелектуальними порушеннями(ІП). Проаналізовано, як можна використовувати ігри, що розвивають артикуляцію, словниковий запас, соціальні навички тощо. Важливим аспектом є індивідуальний підхід до кожної дитини. Ефективність використання ігор значною мірою залежить від врахування особливостей розвитку, інтересів та потреб кожного учня. Для досягнення максимального ефекту необхідно підбирати ігри, які відповідають рівню розвитку дитини та її індивідуальним особливостям. Отримані дані мають практичну цінність для фахівців інклюзивно-ресурсних центрів, педагогів, батьків / законних представників дітей з ООП. Надані рекомендації щодо підбору ігор та їх адаптації для дітей з тяжкими порушеннями можна використовувати на корекційно-розвиткових заняттях, уроках та під час виконання домашніх завдань.
Посилання
Bober A., KosenkoY., Korol O. Development of an interactive website with didactic games to enhance vocabulary in young students with intellectual disabilities. Information Technologies and Learning Tools. 2024. Vol 102. № 4. Р. 39–50.
Боряк О. В. Діагностика, формування й корекція мовленнєвої діяльності дітей із порушеннями інтелектуального розвитку молодшого шкільного віку: теорія і практика : монографія. Суми : Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2018. 458 с.
Боряк О. В., Косенко Ю. М. Мовленнєвий розвиток дітей з особливими освітніми потребами як провідний чинник соціалізації. Вісник Запорізького національного університету: збірник наукових праць. Педагогічні науки. Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2020. № 2. С. 65–71.
Боряк О. В., Косенко Ю.М. Альтернативна комунікація як засіб розвитку мовленнєвої діяльності дітей із комплексними порушеннями. Актуальні питання гуманітарних наук. 2021. № 35. С. 264–270.
Климус Т.М., Пацута О.М. Сімейна форма навчання дітей з особливими освітніми потребами у закладах середньої та спеціальної освіти. Inclusion and Diversity. 2024. №4. С. 15–18. DOI: https://doi.org/10.32782/inclusion/2024.4.3
Косенко Ю. М. Дидактична гра як метод формування історичних понять у розумово відсталих учнів: монографія. Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. 272 с.
Косенко Ю. М., Боряк О. В., Король О. М. Застосування комп’ютерних дидактичних ігор у навчанні історії школярів з порушеннями інтелектуального розвитку в умовах інклюзивного класу. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Т. 77. № 3. С. 76–89.
Миронова С. П. Методика корекційної роботи при порушеннях пізнавальної діяльності : підручник. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2014. 205 с.
Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах : Наказ МОН № 8 від 12.01.16 року https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/50829/ (дата звернення: 27.10.2024).
Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII : станом на 06.10.2024 р. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 38-39, ст.380. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 27.10.2024).