ТРАНСПОРТНА ДОСТУПНІСТЬ АДМІНІСТРАТИВНИХ ЦЕНТРІВ СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ: ПРОСТОРОВО-ГЕОГРАФІЧНИЙ ПІДХІД
DOI:
https://doi.org/10.32782/naturalspu/2025.2.14Ключові слова:
транспортна доступність, теорія графів, індекс Бавелаша, індекс Бошама, ексцентриситет, Сумська область, регіональна транспортна мережаАнотація
Стаття присвячена оцінці транспортної доступності районних центрів Сумської області з використанням методів теорії графів. Транспортна мережа була представлена у вигляді зваженого неорієнтованого графа, відстані між центрами вимірювалися по найкоротших автомобільних маршрутах. Як об'єкт дослідження вибрано п’ять опорних пунктів – районних центрів регіону: Суми, Ромни, Конотоп, Охтирка та Шостка. В аналізі було застосовано набір топологічних показників, включаючи суму довжин найкоротших шляхів (абсолютний індекс доступності), ексцентричність (максимальна найкоротша відстань), а також відносні індекси Бавелаша і Бошампа, що нормують абсолютні значення і дозволяють порівнювати вузли в межах однієї мережі та виявляти «центральні» й периферійні позиції. Додатково узагальнено середні значення індексів для мережі в цілому, що дає змогу охарактеризувати її інтегрованість. Розрахунки здійснено із застосуванням програмного середовища Python та бібліотек для аналізу графів і масивів даних NetworkX та NumPy, що забезпечує відтворюваність процедур.Результати демонструють чітку диференціацію рівня доступності серед п'яти проаналізованих центрів. Суми та Ромни займають найсприятливіші позиції, що характеризуються меншою сумою найкоротших відстаней та меншими значеннями ексцентричності, що вказує на їх відносну центральність у регіональній мережі. Конотоп займає проміжну позицію, тоді як Охтирка та Шостка демонструють вищі значення ексцентричності та нижчі значення центральності, що відображає їх більш периферійну роль. На рівні мережі індекси показують помірну зв'язність, причому доступність залежить від просторової конфігурації та відстаней між населеними пунктами. Дослідження підкреслює потенціал графо-теоретичних підходів для аналізу регіональних транспортних структур. Отримані результати можуть слугувати основою для вдосконалення транспортної політики, оптимізації міжрайонних сполучень та визначення пріоритетів інвестицій в інфраструктуру Сумської області.
Посилання
Пугач С. О., Новосад С. В. Трактування понять «транспортна доступність» та «стиснення простору» у сучасній науковій літературі // Актуальні проблеми країнознавчої науки : матеріали ІІІ Міжнар. наук. практ. інтернет-конференції (м. Луцьк, 15–16 грудня 2015 р.). Луцьк: Вежа, 2015. С. 28–31.
Мазурова А. В., Вірченко П. А Суспільно-географічні чинники, які спричиняють транспортну дискримінацію населення України (на прикладі залізничного транспорту) // Регіон – 2012 : Стратегія оптимального розвитку : Матеріали наук.-практ.-конф. з міжнародною участю. – Харків : ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2012. – С. 144–147.
Анісімова С. В., Васенко О. Г., Анісімов С. В. Оцінка транспортної доступності заміських зон відпочинку як фактора, що впливає на рекреаційну цінність території. Автомобільний транспорт. 2017. Вип. 41. С. 196-203. DOI: https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2017.41.0.196
Байтеряков О. З., Воронова В. В. Топологічний аналіз автомобільної транспортної мережі Запорізької області. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, серія «Геологія. Географія. Екологія». 2024. Вип. 60. С. 137-158. DOI: https://doi.org/10.26565/2410-7360-2024-60-10
Барський Ю. М., Пугач С. О., Яковлев Т. В. Просторовий аналіз транспортної доступності територій у межах міста Луцька. Економічні науки. Серія : Регіональна економіка. 2016. Вип. 13. С. 35-45.
Дзюбинська О. В., Дзюбинський А. В., Смаль М. В. Оцінка транспортної доступності рекреаційних територій Волинської області. Економічні науки. Серія : Регіональна економіка. 2014. Вип. 11. С. 95-101.
Загурський О. М. Транспортна доступність сільських територій: методологічні підходи. Автомобільний транспорт. 2018. Вип. 43. С. 65-70. DOI: https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2018.43.0.65
Лейберюк О. М. Транспортна доступність населення до центрів госпітальних округів (конкретний аналіз на прикладі Чернівецької обл.). Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : Географічні науки. 2017. Вип. 7. С. 62-68.
Матійчик О. М. Теоретичні аспекти реалізації транспортної доступності пасажирських транспортних систем. Молодий вчений. 2017. № 9. С. 467-470.
Сільченко Ю. Ю., Семенюк Л.Л., Зарубіна А. В. Аналіз впливу транспортної доступності на соціально-економічний розвиток Кіровоградської області. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Географічні науки. 2017. Вип. 7. С. 81-87.
Корнус А. Картографо-географічний аналіз транспортної доступності центрів громад Сумської області на основі теорії графів // Earth Sciences, Geography, and Cartography: Regional Studies and Spatial Analysis : scientific monograph / Ed. board: R. Djakons, A. Kornus, O. Danylychenko, O. Kornus. Riga : Baltija Publishing, 2025. 291-314 p. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-596-9-14
Томащук М. М. Можливості геоінформаційного аналізу в дослідженнях транспортної доступності потенційних адміністративних центрів об`єднаних територіальних громад. Інженерна геодезія. 2018. Вип. 65. С. 126-135.
Третяк В. М., Лепетюк В. Б. Визначення транспортної доступності при формуванні туристичних маршрутів з допомогою QGIS та GRASS GIS. Містобудування та територіальне планування. 2021. Вип. 76. С. 297-307. DOI: https://doi.org/10.32347/2076-815x.2021.76.297-307
Уль А. В., Мельник О. В., Мельник Ю. А., Синій С. В. Геоінформаційне моделюванння транспортної доступності територій. Сучасні технології та методи розрахунків у будівництві. 2019. Вип. 12. С. 213-220. doi: https://doi.org/10.36910/6775-2410-6208-2019-2(12)-26
Яновський П. О., Матійчик О. М. Оцінка доступності пасажирського транспорту на регіональному рівні. Наукоємні технології. 2013. № 3. С. 345-348.
Горошкова Л., Бакурова А., Сумець О., Триснюк В., Шумейко В. Математичне моделювання транспортно-логістичної інфраструктури для повоєнного відновлення України. Екологічна безпека та природокористування. 2024. Вип. 50(2). С. 142-156. DOI: https://doi.org/10.32347/2411-4049.2024.2.142-156
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






