TRANSPORT ACCESSIBILITY OF ADMINISTRATIVE CENTRES IN SUMY OBLAST: A SPATIAL-GEOGRAPHICAL APPROACH
DOI:
https://doi.org/10.32782/naturalspu/2025.2.14Keywords:
transport accessibility, graph theory, Bavelas index, Beauchamp index, eccentricity, Sumy region, regional transport networkAbstract
The article focuses on the assessment of transport accessibility of district centres in Sumy region using graph theory methods.The transport network was represented as a weighted undirected graph, with distances between centres measured along the shortest road routes. Five key locations were selected as the subject of the study – regional centers in the region: Sumy, Romny, Konotop, Okhtyrka, and Shostka. The analysis applied a set of topological metrics, including the sum of shortest path lengths (absolute accessibility index), eccentricity (maximum shortest distance), as well as relative indices of Bavelas and Beauchamp, which normalize absolute values and allow comparing nodes within a single network and identifying “central” and peripheral positions. Additionally, the average values of the indices for the network as a whole are generalized, which makes it possible to characterize its integration. The calculations were performed using the Python software environment and libraries for graph and data array analysis NetworkX and NumPy, which ensures the reproducibility of the procedures.The results demonstrate a clear differentiation in the level of accessibility among the five analysed centres. Sumy and Romny show the most favourable positions, characterised by lower sums of shortest path lengths and smaller eccentricity values, which indicates their relative centrality in the regional network. Konotop occupies an intermediate position, while Okhtyrka and Shostka display higher eccentricity and lower centrality values, reflecting their more peripheral roles. At the network level, the indices reveal moderate connectivity, with accessibility influenced by spatial configuration and inter-settlement distances.The study highlights the potential of graph-theoretical approaches for analysing regional transport structures. The findings may serve as a basis for improving transport policy, optimising inter-district connections, and prioritising infrastructure investments in Sumy region.
References
Пугач С. О., Новосад С. В. Трактування понять «транспортна доступність» та «стиснення простору» у сучасній науковій літературі // Актуальні проблеми країнознавчої науки : матеріали ІІІ Міжнар. наук. практ. інтернет-конференції (м. Луцьк, 15–16 грудня 2015 р.). Луцьк: Вежа, 2015. С. 28–31.
Мазурова А. В., Вірченко П. А Суспільно-географічні чинники, які спричиняють транспортну дискримінацію населення України (на прикладі залізничного транспорту) // Регіон – 2012 : Стратегія оптимального розвитку : Матеріали наук.-практ.-конф. з міжнародною участю. – Харків : ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2012. – С. 144–147.
Анісімова С. В., Васенко О. Г., Анісімов С. В. Оцінка транспортної доступності заміських зон відпочинку як фактора, що впливає на рекреаційну цінність території. Автомобільний транспорт. 2017. Вип. 41. С. 196-203. DOI: https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2017.41.0.196
Байтеряков О. З., Воронова В. В. Топологічний аналіз автомобільної транспортної мережі Запорізької області. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, серія «Геологія. Географія. Екологія». 2024. Вип. 60. С. 137-158. DOI: https://doi.org/10.26565/2410-7360-2024-60-10
Барський Ю. М., Пугач С. О., Яковлев Т. В. Просторовий аналіз транспортної доступності територій у межах міста Луцька. Економічні науки. Серія : Регіональна економіка. 2016. Вип. 13. С. 35-45.
Дзюбинська О. В., Дзюбинський А. В., Смаль М. В. Оцінка транспортної доступності рекреаційних територій Волинської області. Економічні науки. Серія : Регіональна економіка. 2014. Вип. 11. С. 95-101.
Загурський О. М. Транспортна доступність сільських територій: методологічні підходи. Автомобільний транспорт. 2018. Вип. 43. С. 65-70. DOI: https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2018.43.0.65
Лейберюк О. М. Транспортна доступність населення до центрів госпітальних округів (конкретний аналіз на прикладі Чернівецької обл.). Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : Географічні науки. 2017. Вип. 7. С. 62-68.
Матійчик О. М. Теоретичні аспекти реалізації транспортної доступності пасажирських транспортних систем. Молодий вчений. 2017. № 9. С. 467-470.
Сільченко Ю. Ю., Семенюк Л.Л., Зарубіна А. В. Аналіз впливу транспортної доступності на соціально-економічний розвиток Кіровоградської області. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Географічні науки. 2017. Вип. 7. С. 81-87.
Корнус А. Картографо-географічний аналіз транспортної доступності центрів громад Сумської області на основі теорії графів // Earth Sciences, Geography, and Cartography: Regional Studies and Spatial Analysis : scientific monograph / Ed. board: R. Djakons, A. Kornus, O. Danylychenko, O. Kornus. Riga : Baltija Publishing, 2025. 291-314 p. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-596-9-14
Томащук М. М. Можливості геоінформаційного аналізу в дослідженнях транспортної доступності потенційних адміністративних центрів об`єднаних територіальних громад. Інженерна геодезія. 2018. Вип. 65. С. 126-135.
Третяк В. М., Лепетюк В. Б. Визначення транспортної доступності при формуванні туристичних маршрутів з допомогою QGIS та GRASS GIS. Містобудування та територіальне планування. 2021. Вип. 76. С. 297-307. DOI: https://doi.org/10.32347/2076-815x.2021.76.297-307
Уль А. В., Мельник О. В., Мельник Ю. А., Синій С. В. Геоінформаційне моделюванння транспортної доступності територій. Сучасні технології та методи розрахунків у будівництві. 2019. Вип. 12. С. 213-220. doi: https://doi.org/10.36910/6775-2410-6208-2019-2(12)-26
Яновський П. О., Матійчик О. М. Оцінка доступності пасажирського транспорту на регіональному рівні. Наукоємні технології. 2013. № 3. С. 345-348.
Горошкова Л., Бакурова А., Сумець О., Триснюк В., Шумейко В. Математичне моделювання транспортно-логістичної інфраструктури для повоєнного відновлення України. Екологічна безпека та природокористування. 2024. Вип. 50(2). С. 142-156. DOI: https://doi.org/10.32347/2411-4049.2024.2.142-156







