FEATURES OF THE ORGANIZATION OF GIS TRAINING IN SUMSPU NAMED AFTER A.S. MAKARENKO
DOI:
https://doi.org/10.32782/naturalspu/2023.1.5Keywords:
geographic information systems (GIS), GIS training, students of various geographic specialties, differentiated approachAbstract
The article examines the peculiarities of geo-informational training of students of geographic specialties, which consists in determining the ways of applying GIS within the future professional activities of students of various geographic specialties. The training is based on the theoretical and methodological principles of the use of geoinformation systems and technologies, which contributes to the formation of geoinformation competence based on a differentiated approach. A differentiated approach involves the provision of educational material in various fields and the acquisition by students of various geographic specialties of various geo-informational practical skills. The implementation of geoinformation technologies in the educational process opens up new opportunities for better training of geography specialists. However, it is necessary to pay more attention to both the pre-geoinformational training of students and the formation of the content of geographic disciplines and methods of presenting material in accordance with various specialties. Students should be introduced to the functionality and performance of existing GIS software packages and open software products that can be recommended for use in the educational process. This will provide grounds for forming a sufficient level of competitiveness of future specialists in accordance with the chosen specialty. The use of GIS in the training of geography specialists contributes to the formation of geo-informational competences and provides a qualitatively new level of acquisition and generalization of knowledge, skills and abilities.
References
Абетковий покажчик професійних назв робіт. URL: https://buhgalter911.com/spravochniki/klassifikatory/klasifikator-profesiy/dodatok-b-dovidkoviy-1039369.html.
Бережний В.А., Костріков С.В., Сегіда К.Ю. ГІС: перспективи університетського навчального процесу в річищі інформатизації географічної освіти. Проблеми сучасної освіти. 2013. № 4. С. 45–54.
Бондаренко Е.Л. Стан, проблеми та перспективи геоінформаційної підготовки студентів географічних спеціальностей Геоінформаційні технології у територіальному управлінні: матеріали ІІІ міжнар. наук.-практ. конф. 14–16 верес. 2016 р. Одеса. С. 16. URL: http://www.oridu.odessa.ua/7/7/11.pdf.
Державна національна програма «Освіта» («Україна ХХІ століття») №896 від 3.11.1993 р. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93.
Закон України «Про вищу освіту» № 1556-VII від 01.07.2014 р. URL: http://zakоn3.rada.gоv.ua/laws/shоw/ru/1556-18.
Закон України «Про національну інфраструктуру геопросторових даних» Верховної Ради (ВВР), 2020, № 37, ст. 277. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/554-20#Text.
Клочко О.В. Методична система навчання студентів геоінформаційних технологій. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2010. № 17. С. 40–50.
Концепція розвитку освіти України на період 2015–2025 років: проект. URL: http://old.mon.gov.ua/ua/pr-viddil/1312/1390288033/1414672797/.
Лабораторія «ГІС та ДЗЗ» – Академія Copernicus МАНУ. URL: https://www.facebook.com/groups/CopernicusUA.
Наказ про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 106 «Географія» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vyshcha/standarty/2020/07/10/106_Heohrafiya%20bakalavry.pdf.
Постанова від 29 квітня 2015 р. № 266 «Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/266-2015-%D0%BF.