ПЛАНУВАННЯ ТРЕНУВАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ ТРИАТЛОНІСТІВ З УРАХУВАННЯМ КЛІМАТИЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ РЕГІОНУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/olimpspu/2023.3.6Ключові слова:
триатлон, планування тренувального процесу, витривалість, тренувальний процес, річний цикл підготовкиАнотація
Триатлон – мультиспортивне випробовування, яке має олімпійську прописку і велику кількість прихильників у нашій країні, вид змагальної програми, яка об’єднує три самостійні циклічні спортивні напрями: плавання, велосипедну гонку та біг на відкритій місцевості просто неба. Як демонструє практичний досвід українських і закордонних фахівців, основний акцент річної підготовки у триатлоні треба планувати в умовах, максимально наближених до змагальних. Тобто з урахуванням особливостей кліматичних характеристик регіону для тривалішого вишколу в природних умовах із мінімізацією підготовки у спортивних залах та з використанням різноманітних тренажерів. Із цього приводу нами було здійснено дослідження матеріалів навчально-методичного змісту. Аналіз релевантної літератури засвідчив недостатній рівень вивчення питання щодо планування тренувальної підготовки триатлоністів з урахуванням кліматичних особливостей регіону. Для вирішення окресленої проблеми ми детально вивчили кліматичний режим Сумської області, зокрема температурний режим протягом року, рівень інсоляції, кількість опадів за сезонами, тривалість світлового дня тощо. Отримані дані разом із матеріально-технічними можливостями відділень триатлону у дитячо-юнацьких спортивних школах дали змогу раціонально та ефективно спланувати річний тренувальний процес юнаків, які вишколюють свою майстерність з інтегрованого випробовування на етапі спеціалізованої підготовки, з урахуванням кліматичних особливостей нашого регіону та перевірити його ефективність шляхом упровадження у навчально-тренувальний процес спортсменів зазначеного віку. Дані перевірки результативності нашого тренувального плану були підтверджені математично-статистичними критеріями та можуть бути рекомендовані до використання тренерами відділень триатлону, легкої атлетики, велоспорту, плавання як спортивних шкіл, так і інших закладів, що готують молодих атлетів.
Посилання
Водлозеров В.Є. Триатлон. Харків : НАТА, 2012. 212 с.
Звонар В.В., Петрушко М.І., Мордвінцев Г.О. Організаційно-методичні основи проведення занять із плавання. Ужгород : Ужгородський національний університет, 2021. 90 с.
Круцевич Т.Ю., Воробйов М.І., Безверхня Г.В. Контроль у фізичному вихованні дітей, підлітків та молоді : навчальний посібник. Київ : Олімпійська література, 2011. 224 с.
Тетерін О.Б. Методика вдосконалення спеціальної витривалості юнаків 17−18 років, які займаються триатлоном : кв. роб. магістра спеціальності 017 «Фізична культура і спорт». Запоріжжя : ЗНУ, 2023. 54 с.
Триатлон: навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності та спеціалізованих навчальних закладів спортивного профілю / уклад. С.В. Дрюков та ін. Київ : Республіканський науково-методичний кабінет Державної служби молоді та спорту України, 2012. 84 с.
Сисоєв І., Кулиненков О. Триатлон. Олімпійська дистанція. URL: https://coollib.com/b/223603/read (дата звернення: 25.09.2023).
Friel Joe. Triatlon. Biblia treningu. Widawnictwo bukrower.PL, 2014. P. 496.