PLANNING THE TRAINING PROCESS OF TRIATHLETES TAKING INTO ACCOUNT THE CLIMATE CHARACTERISTICS OF THE REGION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/olimpspu/2023.3.6

Keywords:

triathlon, training process planning, endurance, training process, annual training cycle

Abstract

Triathlon is a multi-sport event that has Olympic registration and a large number of fans in our country. A type of competitive program that combines three independent cyclical sports − swimming, cycling and running on open terrain in the nature. As the practical experience of Ukrainian and foreign specialists shows, the main emphasis of the annual training in triathlon should be planned in conditions as close as possible to competitive ones. That is, taking into account the peculiarities of the climatic characteristics of the region, for longer training in natural conditions, with the minimization of training in sports halls and the use of various simulators. In this regard, we conducted a study of materials of educational and methodological content. The analysis of the relevant literature proved the insufficient level of research on the issue of planning the training of triathletes taking into account the climatic features of the region. To solve the outlined problem, we studied in detail the climate regime of the Sumy region, in particular the temperature regime throughout the year, the level of insolation, the amount of precipitation by season, the length of daylight, etc. The obtained data, together with the material and technical capabilities of triathlon departments in children's and youth sports schools, gave us the opportunity to rationally and effectively plan the annual training process of young men who train their skills in integrated testing, at the stage of specialized training, taking into account the climatic features of our region, and to check it effectiveness through implementation in the educational and training process of athletes of the specified age. The data of the effectiveness check of our training plan were confirmed by mathematical and statistical criteria and can be recommended for use by coaches of triathlon, athletics, cycling, swimming departments of sports schools and other institutions that train young athletes.

References

Водлозеров В.Є. Триатлон. Харків : НАТА, 2012. 212 с.

Звонар В.В., Петрушко М.І., Мордвінцев Г.О. Організаційно-методичні основи проведення занять із плавання. Ужгород : Ужгородський національний університет, 2021. 90 с.

Круцевич Т.Ю., Воробйов М.І., Безверхня Г.В. Контроль у фізичному вихованні дітей, підлітків та молоді : навчальний посібник. Київ : Олімпійська література, 2011. 224 с.

Тетерін О.Б. Методика вдосконалення спеціальної витривалості юнаків 17−18 років, які займаються триатлоном : кв. роб. магістра спеціальності 017 «Фізична культура і спорт». Запоріжжя : ЗНУ, 2023. 54 с.

Триатлон: навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності та спеціалізованих навчальних закладів спортивного профілю / уклад. С.В. Дрюков та ін. Київ : Республіканський науково-методичний кабінет Державної служби молоді та спорту України, 2012. 84 с.

Сисоєв І., Кулиненков О. Триатлон. Олімпійська дистанція. URL: https://coollib.com/b/223603/read (дата звернення: 25.09.2023).

Friel Joe. Triatlon. Biblia treningu. Widawnictwo bukrower.PL, 2014. P. 496.

Published

2023-12-20