МОДЕРНІЗАЦІЯ ПРОЦЕСУ ТЕХНІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ФУТБОЛІСТІВ НА ЕТАПІ ПОПЕРЕДНЬОЇ БАЗОВОЇ ПІДГОТОВКИ В РІЧНОМУ ТРЕНУВАЛЬНОМУ ЦИКЛІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/olimpspu/2024.1.16Ключові слова:
футболісти, етап попередньої базової підготовки, тренувальний процес, технічна підготовка, експертно оцінка, модернізація.Анотація
Підґрунтям успіхів футболістів під час змагальної діяльності є сумісна і плідна робота, спрямована на вмотивованість спортсмена на підготовку та бажання йти до перемоги. Метою дослідження було визначення думки експертів щодо модернізації процесу технічної підготовки футболістів на етапі попередньої базової підготовки й обґрунтування спеціальних оновлень тренувальної програми. Педагогічний експеримент здійснювався на базі футбольного центру «Барса» у 2023 році. Учасником цього експерименту також був студент-магістрант. Метод експертної оцінки дав змогу отримати інформацію про безпосередню важливість технічної підготовки спортсменів. Також експертами було надано перевагу застосуванню спеціальних засобів для покращення технічної підготовленості саме в період підготовчого етапу. Фахівці зазначили, що для вдосконалення технічної підготовленості спортсменів потрібні спеціальні засоби. Критерієм ефективності спеціальних засобів фахівці виокремили вдосконалення прийомів техніки і значущість спеціальних засобів для вдосконалення технічної підготовленості спортсменів. Обґрунтовано основні чотири етапи формування технічної підготовленості футболістів на етапі попередньої базової підготовки в період річного тренувального циклу. Завдання першого етапу полягає в тому, щоб сформувати уявлення (логічне, зорове та рухове уявлення) про те, як виконувати основні елементи техніки футболу; а також розвивати мотивацію та координаційну готовність до навчання. Завдання другого етапу полягає в тому, щоб сформувати здатність технічно правильно виконувати основні прийоми гри футболістів на цьому етапі підготовки та розвити навички злагоджено поєднувати окремі технічні елементи в єдину цілісну структуру рухових дій спортсмена. Для реалізації цього етапу з формування технічної підготовленості було використано метод практичної вправи. Завдання третього етапу полягає у формуванні вміння правильно виконувати технічні прийоми, поєднувати варіації швидкого пересування по ігровому полі й одночасно взаємодіяти з гравцями. Завдання четвертого етапу полягає в тому, щоб розвинути здатність використовувати технічні прийоми ефективно та надійно в умовах гри під час активної протидії з боку суперника. На цьому етапі технічна підготовка футболістів передбачає ігрові вправи з невеликою кількістю гравців. Це полегшує тактичні завдання, але дає учням змогу виконувати велику кількість дій одночасно.
Посилання
Andrzejewski M., Pluta B., Posiadata D. Characteristics of Physical Loads of Young Footballers During a Championship Match. Journal of Human. Vol. 21. 2009. P. 83–88.
GISSIS IOANNIS. Evaluation of physical capacities of strength and speed of different competition level young football players. Journal of Physical Education and Sport. 12 (4). Art. 80. 2012. P. 544–549.
Halouani J., Chtourou H., Dellal A., Chaouachi A., Chamari K. The effects of game types on intensity of small-sided games among pre-adolescent youth football players. Biol Sport. 2017. № 34 (2). Р. 157–162.
Kormelink H. Developing Soccer Players: The Dutch. Versand: onLi Verlag, 2007. 143 p.
McLeish H. Review of Scottish Football: Grassroots, Recreation and Youth Development. Glasgow: Scottish FA, 2010. 67 р.
Football training as a factor improving psycho-emotional state of schoolchildren with mental development deviations. Journal of Physical Education and Sport. 2018. Vol. 5. P. 234–238.
Кучеренко В. М., Рибалко П. Ф. Розвиток фізичних якостей студентів засобом гри у футбол. Редакційна колегія, 2021. 140 с.
Рибалко П. Ф., Дубинська О. Я., Гончаренко В. І., Ліщенко О. Я., Гаркавина С. М. Психологічна підготовка юних футболістів в умовах шкільної спортивної секції. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2023. № 3 (127).
Shapran Y., Shapran O., Raytarovska I., Rybalko P., Romanenko V., Halaidiuk M. Forms and Methods of Future Physical Education Teachers’ Training: An Analysis of Foreign Experience. Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională, 14 (1Sup1). P. 127–144.