ОСНОВИ ЗМІСТОВОГО НАПОВНЕННЯ УРОКІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ У ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ ШКОЛІ: УКРАЇНСЬКИЙ ТА ЗАКОРДОННИЙ ДОСВІД
DOI:
https://doi.org/10.32782/olimpspu/2024.2.5Ключові слова:
вивчення, досвід, зміст, фізичне виховання, школярі, сучасний станАнотація
Сучасна система шкільного фізичного виховання побудована на варіативних модулях, які передбачають застосування засобів різноманітних видів спорту у відповідності до можливостей самої школи та побажань учнів. Мета дослідження: узагальнити вітчизняний та закордонний досвід наукового пошуку стосовно змістового наповнення уроків фізичної культури у загальноосвітній школі. Матеріал і методи. Використано методи: теоретичний аналіз та узагальнення даних наукової та методичної літератури, абстрагування, історичний метод, порівняння. Для дослідження взято актуальну науково-методичну інформацію з проблематики змістового наповнення фізичного виховання у початковій школі. Результати. Більшість європейських країн сьогодні ведуть схожу політику щодо організації та змісту фізичного виховання у шкільній системі освіти задля створення єдиного освітнього простору. До програмі з фізичної культури для школярів у різних країнах входить вивчення як традиційних (футбол, легка атлетика, гімнастика тощо), так і велика кількість національних видів спорту. У Великобританії це футбол, верхова їзда, гольф, танці, бейсбол; у Франції – плавання, єдиноборства, командні спортивні ігри (футбол, волейбол тощо); У Німеччині – велоспорт, гімнастика, плавання та ін.; у Фінляндії – зимові види спорту (хокей, лижні перегони тощо). Переважно у тижневому циклі шкільної освіти різних країн планується 2-4 таких уроки для учнів середніх класів. В Україні змістовна складова уроків фізичної культури постійно доповнюється новими різновидами рухової активності. Висновки. Стан здоров’я сучасних школярів молоді викликає суттєве занепокоєння у суспільстві, оскільки простежується постійне погіршення його показників. З іншого боку, беручи до уваги уроки фізичної культури у школі, де фактично закладається фундамент розуміння значення рухової активності для повноцінного життя, то їх зміст сьогодні у більшості випадків не викликає достатньої зацікавленості школярів. Сьогодні існує вагома потреба внесення коректив до програм з фізичної культури у напрямку упровадження сучасних засобів з актуальних для молоді різновидів спорту та рухової активності.
Посилання
Аксьонова О. Нова фізична культура: система методів навчання. Teorìâ Ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ. 2011. № 3. С. 25–32.
Боднар І., Шевців У. Вплив інтегративного фізичного виховання на фізичну підготовленість школярів з різними рівнями функціонально-резервних можливостей. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 15, Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). Київ, 2017. Вип. 5К(86)17. С. 38–41.
Боляк А. А., Коломоєць Г. А., Ребрина А. А., Боляк Н. Л. Нова українська школа: методика навчання фізичної культури у 1–4 класах закл. заг. сер. освіти : навч.-метод. посіб. Київ: Освіта, 2021. 160 с.
Васюк О. Розвиток фізичних і морально-вольових якостей під час уроків фізичного виховання засобами хортингу у дітей середніх класів. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2016. № 4. С. 38–40.
Вербіцький С. Ю., Пітин М. П., Римик Р. В., Лещак О. М., Цап І. Г. Характеристика програми технічної підготовки волейболістів-початківців із застосуванням інтерактивних методів навчання. Фізичне виховання та спорт. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2023. № 1. С. 57–66.
Голод Ю.М., Пасічник В. М., Пітин М. П., Лещак О. М., Цап І. Г. Перспективи комплексного використання засобів спортивних ігор у фізичному вихованні учнів початкових класів закладів загальної середньої освіти. Олімпійський та паралімпійський спорт, 2024. Вип. 1. С. 49–55. DOI 10.32782/olimpspu/2024.1.9
Деревянко В. В., Семененко В. П., Сілкова В. О. Варіативний модуль «Плавання» 5 – 9 класи. Фізична культура в школі : 5 – 11 класи : метод. посібник. Київ : Літера ЛТД, 2011. С. 180–194.
Жданова О., Чеховська Л., Фляк А. Фізичне виховання в школах країн Європи. Молода спортивна наука України, 2015. Т.2. С. 311–319.
Лисейко К., Яців Я. М., Пітин М. П., Синиця А. В., П’ятничук Г. О., Маланюк Л. Б. Проблеми та перспективи розвитку ігрових видів спорту в Івано-Франківській області. Фізичне виховання та спорт. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2023. № 1. С. 111–120.
Момот О. О., Шостак Є. Ю. Варіативний модуль «Футзал» навчальної програми з фізичної культури для учнів 10-11 класів закладів загальної середньої освіти. Проблеми та перспективи розвитку фізичного виховання, спорту і здоров’я людини : матеріали V Всеукр. наук.-практ. конф. Полтава : Сімон, 2020. С. 169–172.
Пальчук М. Б. Контроль фізичного розвитку учнів при переході з середньої до старшої школи в умовах навчального процесу з фізичного виховання : автореф. дис. ... канд. наук з фіз. виховання і спорту : 24.00.02, НУФВСУ. Київ, 2014. 22 с.
Пасічник В., Пітин М., Свістельник І., Ковальчук Л., Цап І., Задорожна О. Ефективність програми фізкультурно-оздоровчих занять із використанням інноваційних ігор у фізичному вихованні дітей 4-5 років. Спортивний вісник Придніпров’я. 2023. №3. С. 73-81. DOI: 10.32540/2071-1476-2023-3-073
Петрова А.С. Ефективність застосування варіативного модуля «Кросфіт» у фізичному вихованні школярів старших класів. 2021 Дисертація. Харків
Римар О.В., Соловей А.В. Оцінювання рівня фізичної підготовленості учнів старших класів. Молода спортивна наука України. Львів, 2013. Вип. 17, т. 2. С. 181–186.
Сороколіт Н. Впровадження варіативних модулів навчальної програми з фізичної культури в учнів 8-х класів. Спортивний вісник Придніпров'я. 2017. № 3. С. 184–188.
Сороколіт Н. Фізичне виховання школярів в умовах модульного навчання. Молода спортивна наука України, 2013. Вип. 17, т. 2. С. 208–211.
Стан фізичного виховання та шляхи модернізації у дошкільних навчальних закладах, закладах загальної середньої освіти, закладах професійної освіти та закладах вищої освіти. Рішення комітету з фізичного виховання та спорту МОНУ від 6.07.2018. Протокол №6.
Ткач Ю.А., Окопний А.М., Харченко-Баранецька Л.Л., Степанюк С.І., Пітин М.П. Ефективність варіативного модуля «Спортивна боротьба» у фізичному вихованні учнів 10−11 класів. Український журнал медицини, біології та спорту. Миколаїв, 2020. Вип. 5, № 3(25). С. 435–440
Ханікянц О.В., Сороколіт Н.С., Семенова Н.В. Стан та перспективи реалізації інклюзивної освіти у фізичному вихованні школярів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 2021. 21. С. 186–193.
Юринець В. Є. Методологія наукових досліджень : навч. посіб. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2011. 178 с.
Ярова О. Б. Фізкультурна освіта і спорт у початковій школі Євросоюзу: сучасний стан і тенденції розвитку. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2014. № 4 (38). С. 401–412.
Bodnar I.R. Rymar O.V., Solovei A.V., Malanchuk G.G., Datskiv P.P. Objective criteria for determination of functional-reserve potentials of secondary school age pupils. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports. 2015. №11. Р. 11–19
T.E:S:I: 2020 – Стратегічні заходи фізичної культури у зміцненні здоров’я, 2013. 76 с.