THE FUNDAMENTALS OF THE CONTENT OF PHYSICAL EDUCATION LESSONS IN A SECONDARY SCHOOL: UKRAINIAN AND ABROAD EXPERIENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/olimpspu/2024.2.5

Keywords:

study, experience, content, physical education, schoolchildren, current state

Abstract

The modern system of school physical education is built on variable modules, which provide for the use of various types of sports in accordance with the possibilities of the school itself and the wishes of the students. Aim: to generalize the domestic and foreign experience of scientific research regarding the content of physical culture lessons in a secondary school. Material and methods. Methods used: theoretical analysis and generalization of data from scientific and methodical literature, abstraction, historical method, comparison. For the research was taken, relevant scientific and methodical information on the content of physical education in primary school. The results. Today, most European countries pursue a similar policy regarding the organization and content of physical education in the school education system in order to create a unified educational space. The physical culture program for schoolchildren in different countries includes the study of both traditional (football, athletics, gymnastics, etc.) and a large number of national sports. In Great Britain it is football, horse riding, golf, dancing, baseball; in France – swimming, martial arts, team sports (football, volleyball, etc.); In Germany – cycling, gymnastics, swimming, etc.; in Finland - winter sports (hockey, cross-country skiing, etc.). Mostly, 2-4 such lessons are planned for middle school students in the weekly cycle of school education in different countries. In Ukraine, the content of physical education lessons is constantly supplemented with new types of physical activity. Conclusions. The state of health of today's young schoolchildren causes significant concern in society, as there is a constant deterioration of its indicators. On the other hand, taking into account physical education lessons at school, where the foundation of understanding the importance of motor activity for a full life is actually laid, their content today in most cases does not arouse sufficient interest of schoolchildren. Today, there is a strong need to make corrections to physical culture programs in the direction of introducing modern means of the most relevant types of sports and physical activity for young people.

References

Аксьонова О. Нова фізична культура: система методів навчання. Teorìâ Ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ. 2011. № 3. С. 25–32.

Боднар І., Шевців У. Вплив інтегративного фізичного виховання на фізичну підготовленість школярів з різними рівнями функціонально-резервних можливостей. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 15, Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). Київ, 2017. Вип. 5К(86)17. С. 38–41.

Боляк А. А., Коломоєць Г. А., Ребрина А. А., Боляк Н. Л. Нова українська школа: методика навчання фізичної культури у 1–4 класах закл. заг. сер. освіти : навч.-метод. посіб. Київ: Освіта, 2021. 160 с.

Васюк О. Розвиток фізичних і морально-вольових якостей під час уроків фізичного виховання засобами хортингу у дітей середніх класів. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2016. № 4. С. 38–40.

Вербіцький С. Ю., Пітин М. П., Римик Р. В., Лещак О. М., Цап І. Г. Характеристика програми технічної підготовки волейболістів-початківців із застосуванням інтерактивних методів навчання. Фізичне виховання та спорт. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2023. № 1. С. 57–66.

Голод Ю.М., Пасічник В. М., Пітин М. П., Лещак О. М., Цап І. Г. Перспективи комплексного використання засобів спортивних ігор у фізичному вихованні учнів початкових класів закладів загальної середньої освіти. Олімпійський та паралімпійський спорт, 2024. Вип. 1. С. 49–55. DOI 10.32782/olimpspu/2024.1.9

Деревянко В. В., Семененко В. П., Сілкова В. О. Варіативний модуль «Плавання» 5 – 9 класи. Фізична культура в школі : 5 – 11 класи : метод. посібник. Київ : Літера ЛТД, 2011. С. 180–194.

Жданова О., Чеховська Л., Фляк А. Фізичне виховання в школах країн Європи. Молода спортивна наука України, 2015. Т.2. С. 311–319.

Лисейко К., Яців Я. М., Пітин М. П., Синиця А. В., П’ятничук Г. О., Маланюк Л. Б. Проблеми та перспективи розвитку ігрових видів спорту в Івано-Франківській області. Фізичне виховання та спорт. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2023. № 1. С. 111–120.

Момот О. О., Шостак Є. Ю. Варіативний модуль «Футзал» навчальної програми з фізичної культури для учнів 10-11 класів закладів загальної середньої освіти. Проблеми та перспективи розвитку фізичного виховання, спорту і здоров’я людини : матеріали V Всеукр. наук.-практ. конф. Полтава : Сімон, 2020. С. 169–172.

Пальчук М. Б. Контроль фізичного розвитку учнів при переході з середньої до старшої школи в умовах навчального процесу з фізичного виховання : автореф. дис. ... канд. наук з фіз. виховання і спорту : 24.00.02, НУФВСУ. Київ, 2014. 22 с.

Пасічник В., Пітин М., Свістельник І., Ковальчук Л., Цап І., Задорожна О. Ефективність програми фізкультурно-оздоровчих занять із використанням інноваційних ігор у фізичному вихованні дітей 4-5 років. Спортивний вісник Придніпров’я. 2023. №3. С. 73-81. DOI: 10.32540/2071-1476-2023-3-073

Петрова А.С. Ефективність застосування варіативного модуля «Кросфіт» у фізичному вихованні школярів старших класів. 2021 Дисертація. Харків

Римар О.В., Соловей А.В. Оцінювання рівня фізичної підготовленості учнів старших класів. Молода спортивна наука України. Львів, 2013. Вип. 17, т. 2. С. 181–186.

Сороколіт Н. Впровадження варіативних модулів навчальної програми з фізичної культури в учнів 8-х класів. Спортивний вісник Придніпров'я. 2017. № 3. С. 184–188.

Сороколіт Н. Фізичне виховання школярів в умовах модульного навчання. Молода спортивна наука України, 2013. Вип. 17, т. 2. С. 208–211.

Стан фізичного виховання та шляхи модернізації у дошкільних навчальних закладах, закладах загальної середньої освіти, закладах професійної освіти та закладах вищої освіти. Рішення комітету з фізичного виховання та спорту МОНУ від 6.07.2018. Протокол №6.

Ткач Ю.А., Окопний А.М., Харченко-Баранецька Л.Л., Степанюк С.І., Пітин М.П. Ефективність варіативного модуля «Спортивна боротьба» у фізичному вихованні учнів 10−11 класів. Український журнал медицини, біології та спорту. Миколаїв, 2020. Вип. 5, № 3(25). С. 435–440

Ханікянц О.В., Сороколіт Н.С., Семенова Н.В. Стан та перспективи реалізації інклюзивної освіти у фізичному вихованні школярів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 2021. 21. С. 186–193.

Юринець В. Є. Методологія наукових досліджень : навч. посіб. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2011. 178 с.

Ярова О. Б. Фізкультурна освіта і спорт у початковій школі Євросоюзу: сучасний стан і тенденції розвитку. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2014. № 4 (38). С. 401–412.

Bodnar I.R. Rymar O.V., Solovei A.V., Malanchuk G.G., Datskiv P.P. Objective criteria for determination of functional-reserve potentials of secondary school age pupils. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports. 2015. №11. Р. 11–19

T.E:S:I: 2020 – Стратегічні заходи фізичної культури у зміцненні здоров’я, 2013. 76 с.

Published

2024-11-14