ВПЛИВ ШВИДКОСТІ ЗОРОВО-МОТОРНИХ РЕАКЦІЙ НА ТЕХНІЧНУ ПІДГОТОВЛЕНІСТЬ ЮНИХ ФУТБОЛІСТІВ

Автор(и)

  • Сергій Кіндратович Голяка Херсонський державний університет https://orcid.org/0000-0001-6805-584X
  • Олександр Борисович Спринь Херсонський державний університет https://orcid.org/0000-0002-7262-9030
  • Олександр Олегович Литвиненко Херсонський державний університет

DOI:

https://doi.org/10.32782/olimpspu/2024.2.6

Ключові слова:

швидкість зорово-моторних реакцій, технічні дії, юні футболісти

Анотація

Ефективність занять футболом, обдарованість юних спортсменів багато в чому залежить від системного аналізу ролі різних сенсомоторних реакцій у розвитку та прояві технічних дій. Накопичення теоретичних та практичних відомостей з даного питання суттєво розширить розуміння сутності прояву сенсомоторного реагування у футболістів, сприятиме відбору інформаційних показників, котрі б характеризували успішність спортивної майстерності юних футболістів. З метою визначення швидкості зорово-моторних реакцій, технічної підготовленості, їх взаємозв’язку було проведено дослідження у дитячо-юнацькій спортивній школі м. Олешки Херсонської області. В обстеженні брали участь 10 юних футболістів віком 10-11 років та 8 юних футболістів 12-13 років Вимірювали у юних футболістів швидкість реакції за показниками латентних періодів простої зорово-моторної реакції, реакцій вибору та реакції на рухомий об’єкт, рівень технічної підготовленості. Обстеження проводилися за допомогою комп’ютерної системи «Діагност-1» (методика М.В.Макаренка). З’ясовано, що за всіма показниками, що використовувалися для оцінки швидкості реакції відносно кращими результатами визначалися футболісти старшої за віком групи. Пояснюється кращою в цьому віці налагодженістю роботи різних ланок рухового аналізатора, що є відповідальними за розвиток й перебіг швидкісних характеристик людини. У результаті дослідження залежності між швидкістю реагування та технічної підготовленості юних футболістів можна зробити заключення, що футболістам 10-11 років з високим («Удар по м’ячу на точність», «Біг на 30 м», «Точність передач м’яча на середню відстань після обведення 3-х стійок з веденням м’яча»), середнім («Удар по м’ячу на точність», «Точність передач м’яча на велику відстань після обведення 3-х стійок») та футболістам 12-13 років з високим («Біг на 30 м з веденням м’яча», «Точність передач м’яча на середню та велику відстань після обведення 3-х стійок з веденням м’яча»), середнім («Удар по м’ячу на точність») рівнями швидкості реагування, в цілому, властиві відносно кращі результати оволодіння технічними діями.

Посилання

Голяка С.К. Стан властивостей основних нервових процесів, функцій пам’яті та уваги у спортсменів. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання та спорту. Харків, 2008. №9. С. 27–30.

Козіна Ж.Л. Ефективність практичного застосування психофізіологічних методів дослідження в ситуаційних видах спорту. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2006. №6. С. 54–59.

Коробейніков Г.В., Приступа Є.Н., Коробейнікова Л.Г., Бріскін Ю.А. Оцінювання психофізіологічних станів у спорті: монографія. Львів: ЛДУФК, 2013. 312 с.

Костюкевич В.М. Моделювання в системі підготовки спортсменів високої кваліфікації. Фізична культура, спорт та здоров'я нації. Вінниця: ВДПУ ім. М. Коцюбинського, 2014. №18. С. 92–102.

Литвиненко О. О. Дослідження впливу швидкості сенсомоторних реакцій на техніко-тактичну підготовленість юних футболістів : кваліфікаційна робота на здобуття ступеня вищої освіти «магістр». Херсон : ХДУ, 2021. 54 с.

Макаренко М.В., Лизогуб В.С., Безкопильний О.П. Методичні вказівки до практикуму з диференціальної психофізіології та фізіології вищої нервової діяльності людини. Черкаси: Вертикаль, 2014. 102 с.

Степаненко В.М. Динаміка вікових особливостей показників ефективності захисних тактичних дій та психофізіологічних характеристик юних футболістів 11-15 років. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2004. №17. С. 16–25.

Makarenko MV, Holiaka SK. [Individual-typological qualities of the higher nervous activity and sensomotor reactions in students with different level of sport qualifications]. Fiziol Zh. 2005;51(4):70-4. Ukrainian.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-14