СТРУКТУРА ЗАСТОСУВАННЯ ЦИФРОВИХ РЕСУРСІВ У ТРЕНУВАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ СПОРТСМЕНІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/olimpspu/2025.1.12Ключові слова:
цифрові ресурси, цифрова компетентність, програмні застосунки, спортсмени, тренувальний процесАнотація
Мета – оцінити структуру застосування цифрових ресурсів у тренувальному процесі спортсменів.Методи дослідження: Проведено опитування за анкетою, яка включала питання з оцінки застосування цифрових ресурсів відповідно класифікації складеної Грабик Н. М., Грубар І. Я. (2022). Опитування проведено за допомогою хмарного середовища Google.forms. У дослідженні брали участь 29 спортсменів 18 – 29 років без урахування видів спорту, кваліфікації та територіального місця тренування протягом листопада 2024 року.Результати. Встановлено необхідність удосконалення інформаційно-цифрової компетентності спортсменів на етапі здобуття освіти: 10,34% спортсменів не користуються жодним цифровим ресурсом у своєму тренувальному процесі; 39,3% спортсменів не знають поняття «цифрової компетентності» прийнятому в освітньому процесі закладів освіти; 14,3% спортсменів оцінюють свою компетентність на низькому рівні; 63,41% спортсменів самостійно оволодівають цифровими ресурсами.Встановлено структуру застосування цифрових ресурсів у тренувальному процесі спортсменів: засоби комунікації (91,95%); прикладні програми (80%); вебсервери зі створення інтерактивних тестів, вікторин, обговорень, опитувань, навчальних ігор (46,4%); програмні застосунки для моніторингу (41,06%); системи відеоаналізу рухів і комп’ютерних комплексів-імітаторів для відстеження та фіксації рухів (22,58%).Висновки. В результаті проведеного дослідження проведено оцінку структури цифрових ресурсів у тренувальному процесі спортсменів. Подальші дослідження передбачають моніторинг структури цифрових ресурсів у тренувальному процесі спортсменів з урахуванням спортивної кваліфікації, виду спорту, умов тренування, розробка практичних рекомендацій з удосконалення освітніх програм закладів вищої освіти за спеціальністю 017 «Фізична культура і спорт».
Посилання
Swim N., Presley R., Thompson E. Digital Development and Technology in Sport: A Course to Improve Digital Literacy in the Sport Management Curriculum. Sport Management Education Journal, 2024. 18(1). 87–93. https://doi. org/10.1123/smej.2022-0021
Грубар І., Грабик Н., Вовчанська В., Дудка С. Підготовка фахівців фізичної культури і спорту до інноваційної діяльності. Шляхи розвитку рухової активності молоді України : матеріали ІV Всеукраїнської науково-практичної конференції (12 травня 2022 р.). Дрогобич: 2022. С. 222–231 http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/27907
Rodriguez-Garcia A.M., Cabrera A.F., Guerrero A.J.M. (2019). Teaching digital competence for searching, selection, evaluation and storage of information. Revista interuniversitaria de formacion del profesorado-rifop, 2019. 94(3). Р. 235-250.
Морзе Н., Базелюк О., Воротникова І., Дементієвська Н., Захар О., Нанаєва Т., Пасічник О., Чернікова Л. Опис цифрової компетентності педагогічного працівника: проєкт. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2019. №1. С. 1–53. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/oeeemu_2019_spetsvip.
Лазоренко С.А., Семеніхіна О.В. Розвиток інформаційно-цифрової культури майбутніх фахівців фізичної культури та спорту як сучасна проблема професійної освіти в еру інформатизації та глобалізації. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2020. VIII (95). Issue: 239. С. 29 – 32. https://doi.org/10.31174/ SEND-PP2020-239VIII95-07
Семеног О., Буртовий Р., Юрченко А. Розвиток інформаційно-цифрової компетентності майбутніх морських офіцерів в умовах неформальної освіти:сутність ключових понять. Фізико-математична освіта. 2022. Том 36. № 4. С. 70 – 78. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2022-036-4-010
Дишко О. Цифрова компетентність майбутніх фахівців фізичної культури в умовах Нової української школи. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2022. Вип 58, том 1. С. 290–295. https://doi.org/10.24919/2308-4863/58-1-45
Буртовий Р. Діагностика розвитку інформаційно-цифрової компетентності майбутніх офіцерів. Фізико-математична освіта. 2024. Том 39, №4. С. 14–19. https://doi.org/10.31110/fmo2024.v39i4-02
Денисовець Т., Хоменко П., Долідзе А., Олефір Д. Інформаційно-комунікаційні технології у професійній діяльності фахівців фізичної культури та спорту з використанням компетентнісного підходу. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. 2023. Серія 15, (1(159). С. 72–76. https://doi. org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.1(159).18
Kulyk N., Masliuk R., Kyselov V., Voropai S., Koycheva T. Formation of ICT competence in future specialists of physical education and sports in the conditions of distance learning. Revista Amazonia Investiga. 2023. 12. 241–254. https://doi.org/10.34069/AI/2023.70.10.22
Грабик Н. М., Грубар І. Я. Цифрові технології в підготовці вчителів фізичної культури // Сучасні цифрові технології та інноваційні методики навчання: досвід, тенденції, перспективи : матеріали ІX Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (м. Тернопіль, 28 квітня, 2022). Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2022. С. 87–90. http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/25819
Рамка цифрової компетентності для громадян України (DigComp 2.0: Digital Competence Framework for. Citizens). URL: https://thedigital.gov.ua/storage/uploads/files/news_post/2021/3/mintsifra-oprilyudnyue-ramku-tsifro-voi-kompetentnosti-dlyagromadyan/%D0%9E%D0%A0%20%D0%A6%D0%9A.pdf
Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. Рішенням колегії МОН від 27.10.2016 р. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola
Макаренко Л. Л., Гамула І. А., Чиж В. В. Особливості застосування цифрових технологій у підготовці майбутніх фахівців фізичної культури і спорту в системі професійної освіти Наукові записки : [збірник наукових статей] / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова ; упор. Л. Л. Макаренко. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2022. Випуск СLІІІ (153). С. 80–89. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/38833
Yufei Qi, S. Mohammad Sajadi, S. Baghaei, R. Rezaei, Wei Li. Digital technologies in sports: Opportunities, challenges, and strategies for safeguarding athlete wellbeing and competitive integrity in the digital era, Technology in Society. 2024. V. 77. Р. 102496. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2024.102496