STRUCTURE OF THE USE OF DIGITAL RESOURCES IN THE TRAINING PROCESS OF ATHLETES

Authors

  • Hanna Latina Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko https://orcid.org/0009-0007-3089-1886
  • Yaroslav Lytvynenko Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko

DOI:

https://doi.org/10.32782/olimpspu/2025.1.12

Keywords:

digital resources, digital competence, software applications, athletes, training process

Abstract

The goal is to assess the structure of the use of digital resources in the training process of athletes.Research methods: A survey was conducted using a questionnaire. The questionnaire included questions on assessing the use of digital resources according to the classification compiled by Grabyk N. M., Grubar I. Ya. (2022). The survey was conducted using the Google.forms cloud environment. 29 athletes aged 18–29 participated in the study, regardless of sports, qualifications, and territorial location of training during November 2024.Results. The need to improve the information and digital competence of athletes at the stage of obtaining education was established: 10.34% of athletes do not use any digital resources in their training process; 39.3% of athletes do not know the concept of "digital competence" adopted in the educational process of educational institutions; 14.3% of athletes assess their competence at a low level; 63.41% of athletes independently master digital resources.The structure of the use of digital resources in the training process of athletes has been established: means of communication (91.95%); applications (80%); web servers for creating interactive tests, quizzes, discussions, surveys, educational games (46.4%); software applications for monitoring (41.06%); video analysis systems of movements and computer complexes-simulators for tracking and recording movements (22.58%).Conclusions. As a result of the study, an assessment of the structure of digital resources in the training process of athletes was carried out. Further studies include monitoring the structure of digital resources in the training process of athletes, taking into account sports qualifications, type of sport, training conditions, development of practical recommendations for improving educational programs of higher education institutions in the specialty 017 "Physical Culture and Sports".

References

Swim N., Presley R., Thompson E. Digital Development and Technology in Sport: A Course to Improve Digital Literacy in the Sport Management Curriculum. Sport Management Education Journal, 2024. 18(1). 87–93. https://doi. org/10.1123/smej.2022-0021

Грубар І., Грабик Н., Вовчанська В., Дудка С. Підготовка фахівців фізичної культури і спорту до інноваційної діяльності. Шляхи розвитку рухової активності молоді України : матеріали ІV Всеукраїнської науково-практичної конференції (12 травня 2022 р.). Дрогобич: 2022. С. 222–231 http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/27907

Rodriguez-Garcia A.M., Cabrera A.F., Guerrero A.J.M. (2019). Teaching digital competence for searching, selection, evaluation and storage of information. Revista interuniversitaria de formacion del profesorado-rifop, 2019. 94(3). Р. 235-250.

Морзе Н., Базелюк О., Воротникова І., Дементієвська Н., Захар О., Нанаєва Т., Пасічник О., Чернікова Л. Опис цифрової компетентності педагогічного працівника: проєкт. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2019. №1. С. 1–53. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/oeeemu_2019_spetsvip.

Лазоренко С.А., Семеніхіна О.В. Розвиток інформаційно-цифрової культури майбутніх фахівців фізичної культури та спорту як сучасна проблема професійної освіти в еру інформатизації та глобалізації. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2020. VIII (95). Issue: 239. С. 29 – 32. https://doi.org/10.31174/ SEND-PP2020-239VIII95-07

Семеног О., Буртовий Р., Юрченко А. Розвиток інформаційно-цифрової компетентності майбутніх морських офіцерів в умовах неформальної освіти:сутність ключових понять. Фізико-математична освіта. 2022. Том 36. № 4. С. 70 – 78. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2022-036-4-010

Дишко О. Цифрова компетентність майбутніх фахівців фізичної культури в умовах Нової української школи. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2022. Вип 58, том 1. С. 290–295. https://doi.org/10.24919/2308-4863/58-1-45

Буртовий Р. Діагностика розвитку інформаційно-цифрової компетентності майбутніх офіцерів. Фізико-математична освіта. 2024. Том 39, №4. С. 14–19. https://doi.org/10.31110/fmo2024.v39i4-02

Денисовець Т., Хоменко П., Долідзе А., Олефір Д. Інформаційно-комунікаційні технології у професійній діяльності фахівців фізичної культури та спорту з використанням компетентнісного підходу. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. 2023. Серія 15, (1(159). С. 72–76. https://doi. org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.1(159).18

Kulyk N., Masliuk R., Kyselov V., Voropai S., Koycheva T. Formation of ICT competence in future specialists of physical education and sports in the conditions of distance learning. Revista Amazonia Investiga. 2023. 12. 241–254. https://doi.org/10.34069/AI/2023.70.10.22

Грабик Н. М., Грубар І. Я. Цифрові технології в підготовці вчителів фізичної культури // Сучасні цифрові технології та інноваційні методики навчання: досвід, тенденції, перспективи : матеріали ІX Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (м. Тернопіль, 28 квітня, 2022). Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2022. С. 87–90. http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/25819

Рамка цифрової компетентності для громадян України (DigComp 2.0: Digital Competence Framework for. Citizens). URL: https://thedigital.gov.ua/storage/uploads/files/news_post/2021/3/mintsifra-oprilyudnyue-ramku-tsifro-voi-kompetentnosti-dlyagromadyan/%D0%9E%D0%A0%20%D0%A6%D0%9A.pdf

Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. Рішенням колегії МОН від 27.10.2016 р. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola

Макаренко Л. Л., Гамула І. А., Чиж В. В. Особливості застосування цифрових технологій у підготовці майбутніх фахівців фізичної культури і спорту в системі професійної освіти Наукові записки : [збірник наукових статей] / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова ; упор. Л. Л. Макаренко. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2022. Випуск СLІІІ (153). С. 80–89. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/38833

Yufei Qi, S. Mohammad Sajadi, S. Baghaei, R. Rezaei, Wei Li. Digital technologies in sports: Opportunities, challenges, and strategies for safeguarding athlete wellbeing and competitive integrity in the digital era, Technology in Society. 2024. V. 77. Р. 102496. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2024.102496

Published

2025-03-24