JUSTIFICATION OF THE CREATION OF HEALTH SAVING ENVIRONMENT OF A GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.32782/olimpspu/2023.3.3Keywords:
health saving environment, pupils’ health saving and promotion, model of health saving environment, technologies by health, schoolchildrenAbstract
Ensuring the conditions for the proper formation and development of the child's body involves identifying the characteristics and trends of children's health, identifying priority problems, and justifying ways of prevention. The relevance of creating a health saving environment of a general secondary education institution is confirmed by the State Program «Education» and the «National Doctrine of Education of Ukraine in the 21st Century», the tasks of which are the all-round development of a person, the formation of his spiritual, mental and physical health. The goal is to substantiate the need for the introduction of health-preserving technologies and the creation of health saving learning environment in general secondary education institutions of the city. Research methods: the results of medical examinations, the method of assessing indicators of physical development (S. O. Pushkarev index, 1983) and the functional state of the cardiovascular system (the method of assessing the adaptation and reserve capabilities (ARM) of the students' organism (Polka N. S. et al., 2013). The research involved 775 children aged 6–17 years of primary school in Sumy. The obtained data were subjected to mathematical and statistical processing using the Statistica 6.0 application program. The results of monitoring the health status of students aged 6-17 years indicate harmonious physical development (54,6±2,4%) and an average level of adaptive and reserve capabilities (64,8±2,3%), which indicates an average degree of risk disease development and health reserve. With age, the specific weight of the group of students with disharmonious physical development with insufficient body weight increases by 13,4%, the share of children with a low level of adaptive and reserve capacity increases by 1,34 times, and the share of children with average and high (1,63 times) levels of ARM. Conclusions. The recommendations for general secondary education institutions of the city regarding the implementation of a fivecomponent model of a health saving environment with the following blocks of health-preserving technologies: educational-educational, sanitary-hygienic, medical, physical culture-improving, and psychological-diagnostic are substantiated.
References
Щорічна доповідь про стан здоров’я населення, санітарно-епідемічну ситуацію та результати діяльності системи охорони здоров’я України. 2012 рік / за ред. Р.В. Богатирьової. Київ, 2013. 464 с.
Kalynychenko I., Zaikina H., Latina H., Skyba O., Kalynychenko D. Тhe use of methods mathematical statistics in modeling the psychophysiological «value» of cognitive activity of students with different levels of academic success. TEM Journal. 2021. Vol. 10. № 3. P. 1325–1335. URL: https://doi.org/10.18421/TEM103-41.
Коцур Н. Формування здоров’язбережувального простору в загальноосвітніх навчальних закладах. Рідна школа. 2012. № 11. С. 60–65. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2012_11_15.
Даниленко Г.М. Гігієнічні основи системної оптимізації формування здоров'я дітей в умовах загальноосвітнього навчального закладу : автореф. дис. ... д-ра мед. наук : 14.02.01. Київ, 2007. 40 с.
Єфімова В.М. Здоров’язбережувальні технології в системі підготовки майбутніх учителів природничих дисциплін. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В.О. Сухомлинського. Серія «Педагогічні науки». 2011. Т. 1. Вип. 33. С. 131–134. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdup_2011_1.33_32.
Мешко Г.М. Формування здоров’язбережувального освітнього середовища як аспект діяльності керівника загальноосвітнього навчального закладу. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». 2017. Вип. 1. С. 157–161. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2017_1_42.
Дручик В.Д. Здоров’язбережувальна спрямованість освітнього процесу підготовки майбутніх учителів фізичної культури до роботи у старшій школі. Педагогічні науки. 2011. № 94. С. 86‒92.
Ihnatenko H., Samus Т., Іhnatenkо О., Оpanasenkо V., Vovk B. Forming intending teachers’ health preserving competence in the educational environment of higher educational institution. ScienceRise: Pedagogical Education. 2022. № 2(47). Р. 27–34. URL: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.254495.
Improving Environmental Health in Schools. / Dawn H.G. еt all. Current problems in pediatric and adolescent health care. 2023. Vol. 53. № 4. Р. 101407. URL: https://doi.org/10.1016/j.cppeds.2023.101407.