PROSPECTS FOR THE INTEGRATED USE OF SPORTS GAMES IN THE PHYSICAL EDUCATION OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS OF GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/olimpspu/2024.1.9

Keywords:

sports games, primary schoolchildren, physical education, content, directions, prospects, improvement.

Abstract

Modern educational reforms require the search for new forms and ways of forming physical education of primary school students of general secondary education institutions. Purpose: to find out the prospects of the scientific direction related to the use of sports games in physical education of primary school students of general secondary education. Methods: theoretical analysis and generalization of data of scientific and methodical literature, abstraction, historical method, comparison. Results. Specialists have repeatedly pointed out the need to increase the educational potential of the program “Physical Culture”. The structure of primary schoolchildren’s motivation indicates high interest of children to ball exercises. When studying the experience of increasing the motor activity of primary school children, a certain group of specialists suggested using tennis; there are also effective attempts to optimize the motor regime of primary school children through the use of football, mini-basketball, volleyball, etc. At the same time, in our proposals, we proceed from the search for common features of motor activity (motor action techniques) of individual sports games and combining elements of teaching them into one program with further differentiated reinforcement by selective educational influences from individual sports games. This will help to promote the formation of a school of competencies in physical education lessons in primary school associated with motor experience insports games. Conclusion. The contradiction between the necessity of forming a wide range of motor skills and abilities in sports games in primary school pupils of general secondary education institutions and the absence of scientific and methodical substantiation of complex application of means of these sports in lesson forms of physical education of primary school pupils of general secondary education institutions was established. Its solution can be achieved by substantiating the program of complex use of means of sports games in the lesson forms of physical education classes for primary school students of general secondary education institutions.

References

Аксьонова О.П., Кириленко Л.В. Школа компетентностей на уроках з фізичної культури в початкових класах. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2018. Вип. 3 (97). С. 25–32.

Безверхня Г. Фактори, що впливають на формування мотивації рухової активності школярів. Спортивний вісник Придніпров’я. 2008. № 3–4. С. 99–102.

Нова українська школа: методика навчання фізичної культури у 1–4 класах закладах загальної середньої освіти : навчально-методичний посібник / А.А. Боляк та інші. Київ : Видавничий дім «Освіта», 2021. 160 с.

Васюк О. Розвиток фізичних і морально-вольових якостей під час уроків фізичного виховання засобами хортингу у дітей середніх класів. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2016. № 4. С. 38–40.

Галай М.Д. Диференційоване навчання вправ з м’ячем учнів молодших класів на уроках фізичної культури в школі. Сучасні тенденції розвитку освіти й науки: проблеми та перспективи : збірник наукових праць. Львів-Кєльце, 2017. Вип. 1. С. 375–380.

Дерека Т.Г., Гацко О.В., Бистра І.І. Соціально-психологічна адаптація дітей молодшого шкільного віку засобами ігор. Спортивний вісник Придніпров’я. 2019. № 2. С. 60–68.

Ковальчук Л., Загірна А., Герасимчук А. Психофізична адаптація дітей молодшого шкільного віку до умов навчання в Новій українській школі. Фізична культура в школі: стан і перспективи розвитку : збірник тез доп. ІІ Регіональної наук.-практ. конф. Івано-Франківськ : ПНУ ім. В. Стефаника, 2021. С. 10–12.

Ковтуненко О., Соботюк С. Оптимізація рухового режиму молодших школярів засобами футболу. Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Серія «Фізичне виховання і спорт». 2017. Вип. 25. С. 55–59.

Колесник А.С. Використання інноваційних технологій під час занять з фізичної культури. Молодий вчений. 2018. № 11 (2). С. 553–558.

Марченко С.І., Голубов В.О. Особливості впливу ігрових режимів на динаміку розвитку швидкості у хлопчиків молодшого шкільного віку. Теорія та методика фізичного виховання. 2015. № 3. С. 17–24. DOI: 10.17309/tmfv.2015.3.1152.

Інноваційні технології у фізичному вихованні школярів / Н.В. Москаленко та інші. Дніпропетровськ : Інновація, 2017. 332 с.

Павлова Н.В. Рольові спортивні ігри як засіб сформованості колективу молодших школярів. Молода спортивна наука України. 2006. Т. 1. Вип. 10. С. 40–44.

Петрушкевич І.І. Проблеми модернізації фізичного виховання підлітків (теоретичний аспект). Virtus. 2020. Вип. 47. С. 77–80.

Аналіз досвіду підвищення рухової активності дітей молодшого шкільного віку в процесі фізкультурно-оздоровчих занять / А. Прокопенко та інші. Фізична культура, спорт та здоров’я нації : збірник наукових праць. 2020. Вип. 9 (28). С. 61–67. DOI: 10.31652/2071-5285-2020-9(28)-61-67.

Сороколіт Н.С., Чопик Р.В. Нормативно-програмне забезпечення фізичного виховання в умовах Нової української школи. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2023. Вип. 5K (165). С. 130–133. DOI: 10.31392/NPU-nc.series15.2023.5K(165).29.

Страшко С., Гаврилюк В. Позитивний вплив уроків фізичної культури з елементами таеквондо на показники фізичного здоров’я учнів та формування в них мотивації до самостійних занять фізичними вправами. Теорія та методика управління освітою. 2013. Вип. 10.

Сушко Р.О., Ібраімова М.В. Інноваційні технології у початковій підготовці дітей на прикладі спортивних ігор. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2015. № 2. С.190–194.

Тимчик М.В., Шкуратюк П.В. Фізичне виховання молодших школярів у процесі занять волейболом. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 15 «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт». 2017. Вип. 2. С. 119–121.

Чижик Т.Г., Потоцька Т.Ф. Фізична підготовка дітей передшкільного та молодшого шкільного віку у контексті Нової української школи : монографія. Миколаїв : Іліон, 2020. 130 с.

Чопик Р.В. Методика навчання фізичних вправ молодших школярів у процесі занять баскетболом : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2010. 22 с.

Юзковець І.О. Комплексний розвиток фізичних здібностей учнів молодших класів засобами міні-баскетболу : дис. ... докт. філос. : 017 «Фізична культура і спорт». Переяслав, 2020. 278 с.

Improvement of physical preparedness of qualified volleyball players / Ya. Hnatchuk et al. Journal of Physical Education and Sport. 2018. № 18 (1). Art 32. Р. 239–245. DOI: 10.7752/jpes.2018.01032.

Paradigm of theoretical preparation in sports / М. Pityn et al. Journal of Physical Education and Sport. 2019. Vol. 19 (Supplement issue 6). Р. 2246–2251.

Pedagogical colleges students readiness formation for sport and recreation activity / О. Romanchyshyn et al. Journal of Physical Education and Sport. 2015. № 15 (4). Р. 815–822.

Published

2024-05-09