THE ESSENTIAL CHARACTERISTICS OF THE HEALTH CARE COMPETENCE OF A PHYSICAL EDUCATION TEACHER
DOI:
https://doi.org/10.32782/olimpspu/2023.1.3Keywords:
health-preserving competence, physical education specialist, professional and pedagogical aspect, modernization of physical educationAbstract
The article presents the basic concepts that determine the essential characteristics of the health-preserving competence of a physical culture teacher. It is substantiated that health-preserving competence is a complex integrated new growth that combines professional and pedagogical aspects, is substantively and functionally related to physical and health culture, and also determines the formation of the position of a physical culture specialist. It is shown that the modernization of the physical education of schoolchildren is carried out in the direction of its reorientation from the priorities of physical culture and sports to the goals and content of physical culture recreational, the general recreational function, the culture-forming essence of the physical culture and educational reality, and ensuring the formation of a healthy lifestyle of young people. This determines the new content of the professional activity of specialists in the field of physical culture on the basis of the health-preserving competence formed in them.
References
Васянович Г.П., Онищенко В.Д. Ноологія особистості : навчальний посібник для студентів і викладачів. Львів : «Сполом», 2007. 312 с.
Воронін Д.С. Здоров’язберігаюча компетентність студента в соціально-педагогічному аспекті. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту : наукова монографія / за ред. проф. С.С. Ермакова. Харків : ХДАДМ (ХХIII), 2006. № 2. С. 25–28.
Головачук В., Левицька О. Сучасні стратегії у сфері профілактики та формування здорового способу життя в умовах сучасної школи. Молода спортивна наука України : збірник наукових праць у галузі фізичної культури та спорту. Вип. 12: У 4-х т. Львів : НВФ «Українські технології», 2008. Т. 4. С. 35–39.
Головченко Г.Т. Філософські аспекти фізичної культури Заходу та Сходу. Молода спортивна наука України : 8-а Міжнародна наукова конференція. Львів : ЛДІФК, 2004. Вип. 8. Т. 4. С. 84–87.
Горащук В.П. Теоретичні і методологічні засади формування культури здоров’я школярів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.01. Харк. нац. пед. ун-т ім. Г.С. Сковороди. Харків, 2004. 40 с.
Дутчак М. Спорт для всіх і здоровий спосіб життя. Вісник Прикарпатського ун-ту. Івано-Франківськ, 2010. Вип. 11. С. 124–128.
Зязюн І.А. Філософія сучасної професійної освіти. Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи. Київ : Віпол, 2002. С. 11–57.
Іваній І.В. Характеристика сутності здоров’язберігаючої компетентності вчителя фізичної культури. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2013. № 3. С. 18–22. DОІ: 10.6084/m9.figshare.644933.
Кремень В.Г. Філософія людиноцентризму в освітньому просторі. 2-е вид. Київ : Т-во «Знання» України. 2010. 520 с.
Омельяненко В.Г. Здоров’язберігаюча компетентність вчителя фізичної культури. Професійні компетенції та компетентності вчителя : матеріали регіонального науково-практичного семінару. Тернопіль : Вид-во ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2006. С. 127–130.
Пометун О. Формування громадянської компетентності: погляд з позиції сучасної педагогічної науки. Вісник програм обмінів. Київ : Освіта. 2005. № 23.
. Шиян Б.М. Теорія і методика фізичного виховання школярів. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2002. Ч. 2. 248 с.
Hutmacher Walo. Key competencies for Europe. Report of the Symposium Bezne, Switzerland, 27–30 March, 1996. Council for Cultural Cooperation (CDCC). Secondary Education for Europe Strasburg. 1997. S. 8–17.