PEDAGOGICAL CONDITIONS OF FORMING HEALTH SAVING COMPETENCE OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.32782/olimpspu/2023.2.6Keywords:
institutions of higher pedagogical education, health-saving competence, future physical education teachers, professional trainingAbstract
The article highlights modern approaches to the interpretation of the “health-saving competence” concept in the current research of Ukrainian scientists; health-saving competence is considered a key one in the modern educational process of higher education institutions. The pedagogical conditions are substantiated, the implementation of which will contribute to the successful formation of healthsaving competence of future physical education teachers: focus on the recognition of the forming health-saving competence as an indicator of the professional and pedagogical competence of a physical education teacher; formation of health-saving competence with the help of pedagogical technology; establishment of interdisciplinary links between academic disciplines in the educational program of professional training of future physical education teachers. Based on the data of scientific achievements in the field of health protection, the structure of health protection competence has been developed, which has the following components: cognitive component, axiological component, activity component, reflective component It is concluded that the formation effectiveness of the health-saving competence of future physical education teachers is determined by the optimal ratio of the theoretical component and practical activities of the subjects of the educational process, as well as by the adequate determination of the means of its formation. Prospects for further research on the widespread introduction of pedagogical technology and a model for the formation of healthsaving competence in the educational process of professional training of future physical education teachers and studying the differentiation of stages of formation of health-saving competence in future physical education teachers are outlined.
References
Андрющенко Т. К. Формування здоров’язбережувальної компетентності як соціально-педагогічна проблема. Науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки. 2012 № 7. С. 123–127.
Бойченко Т. Є. Здоров’язбережувальна компетентність як ключова в освіті України. Основи здоров’я і фізична культура. 2008. № 11-12. С. 6–7.
Башевець Н. Г. Здоров’язбережувальна технологія навчання майбутніх учителів фізичної культури в умовах інформатизації освіти : дис. на здобуття наук. ступ. канд. пед. наук : 13.00.02 – «Теорія та методика навчання (фізична культура, основи здоров’я)» ; Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки. Луцьк, 2018. 241 с.
Овчарук О. В., Компетентісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики Київ : «К.І.С.», 2004. 112 с.
Кузнєцова О. Т. Оздоровчі технології у фізичному вихованні студентів: теорія, методика, практика : монографія. Рівне, 2018. 416 с.
Михайліченко М. В., Рудик Я. М. Освітні технології: навчальний посібник. Київ : ЦП «КОМПРИНТ», 2016. 583 с.
Отравенко О. В. Педагогічні умови формування здоров’язбережувальної компетентності учнівської та студентської молоді в умовах ступеневої освіти. Здоровье, спорт, реабилитация. № 4. 2016. С. 47–50.