IMPROVING ENDURANCE LEVELS IN MIDDLE SCHOOL CHILDREN THROUGH RUNNING EXERCISES IN THE FRAMEWORK OF PHYSICAL RECREATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/olimpspu/2024.3.2

Keywords:

physical recreation, running, schoolchildren, endurance

Abstract

The article addresses issues related to maintaining and improving the physical fitness levels, particularly endurance, of middle school children through running exercises in the framework of physical recreation. One of the main solutions to this problem with schoolchildren could be comprehensive activities based on combining various types of physical activity with running exercises. The evaluation of the implementation results of an experimental program based on the comprehensive use of running exercises in the framework of physical recreation for 5th and 6th-grade students was carried out through a pedagogical experiment, assessing the changes in physical fitness indicators compared to the corresponding changes in control groups. The assessment of physical fitness levels at the beginning of the pedagogical experiment indicates an uneven development of various aspects of physical fitness in 5th and 6th-grade students during physical education. Pedagogical testing revealed that the most underdeveloped physical quality among the participants was endurance. The analysis of specific motor test results showed that 51% of the children had a low level of endurance development, 45% had a medium level, and 4% of students had a sufficient level of endurance development. The pedagogical experiment demonstrated the high effectiveness of running-based activities within the framework of physical recreation. Specifically, the statistically significant final increases in the indicators of specialized test exercises in the experimental group ranged from 12% to 24%. In the control group, the increases in these test indicators ranged from 9% to 20%. The results of the pedagogical experiment showed that the highest outcomes in the control tests, reflecting endurance development, were achieved by the 5th and 6th-grade students in the experimental group compared to the results of the control group students. Thus, the proposed program of running-based activities within the framework of physical recreation is effective in improving the physical fitness levels of middle school children and in developing their endurance.

References

Ажиппо О., Бондар А., Тихонова Н. Модель залучення дітей та молоді до фізкультурно-спортивної дозвіллєвої діяльності. Фізичне виховання, спорт й культура здоров’я у сучасному суспільстві. Зб. наук. пр. Східноєвроп. нац. ун-ту ім. Лесі Українки. Луцьк. 2015. № 1(29). С. 23–27.

Арефьєв В.Г. Здоров’я підлітків й рухова активність. Вісник Чернігів. нац. пед. ун-ту. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. Зб. наук. пр. Чернігів. 2014. № 118(3). С. 6–10.

Дутчак М. Перспективи формування та реалізації національної стратегії із оздоровчої рухової активності в Україні. Проблеми активізації рекреаційно-оздоровчої діяльності населення. Матеріали ІХ Всеукр. наук.-практ. конф. із міжнар. участю. Львів. 2014. С. 142–149.

Круцевич Т.Ю., Безверхня Г.В. Рекреація у фізичній культурі різних груп населення: навчальний посібник Київ: Олімп. л-ра. 2010. 248 с.

Лемак О., Султанова І. Диференційовані підходи у фізичному вихованні школярів. Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура. 2016. № 23. С. 79–87.

Мандюк А.Б. Особливості позакласної фізкультурно-спортивної роботи у середніх загальноосвітніх школах міської та сільської місцевості. Вісник Чернігів. нац. пед. ун-ту імені Т. Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. Зб. наук. пр. Чернігів. 2015. № 3. С. 214–217.

Москаленко Н., Решетилова В., Михайленко Ю. Сучасні підходи щодо підвищення рухової активності дітей шкільного віку. Спортивний вісник Придніпров’я. 2018. № 1. С. 203–208.

Носко М.О., Архипов О.А., Гаркуша С.В., Воєділова О.М., Носко Ю.М. Удосконалення здоров’язбережувальної системи позакласної та позаурочної роботи з фізичного виховання. Вісник Чернігів. нац. пед. ун-ту. Серія: Педагогічні науки. Зб. наук. пр. Чернігів. 2017. № 143. С. 291–299.

Published

2024-12-30