STRENGTH FITNESS AS AN EFFECTIVE MEANS OF IMPROVING THE PSYCHO-EMOTIONAL STATE OF UNIVERSITY STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/olimpspu/2025.1.2Keywords:
psycho-emotional state, strength fitness, female students, physical culture and sport, motor activityAbstract
The article deals with the influence of strength fitness on the psycho-emotional state of female students of higher education institutions in physical education and sports. It is shown that strength fitness has a high emotional component and a wide range of motor activity, and also has a positive impact on the restoration of the functional and mental state of students. The purpose of the study is to investigate the influence of strength fitness on the psycho-emotional state of female students of higher education institutions. Material and methods of the study. The following methods were used to achieve this goal: theoretical; empirical; pedagogical testing; pedagogical experiment; methods of mathematical statistics. The study involved 1-2 year students aged 17–19 years. The students were divided into two groups: CG – control group (n=43) and EG – experimental group (n=45). The control group studied according to a generally accepted physical education programme, and the experimental group took part in strength training classes. Classes were held twice a week for 8 months.Results. The obtained results of the students of the control and experimental groups before the beginning of the formative experiment of indicators of the dominant mental state (DS-8) were almost the same, in the absence of significant (p>0,05) differences. After the formative experiment, the analysis of the dynamics of indicators of the dominant mental state (DS-8) revealed positive changes in both study groups. The students of the control group showed insignificant unreliable (p>0,05) changes. The students of the experimental group showed a significant significant (p<0,05–<0,01) improvement in all the studied indicators. Conclusions. Summing up the influence of power fitness trainings on psycho-emotional sphere of female students of higher educational establishment, it can be stated that the use of means of power fitness in physical culture and sports classes causes more positive changes in psyche, forms stable, cheerful, active state, promotes formation of positive emotions and provides high self-esteem of girls.
References
Бейгул І., Шишкіна О. Особливості домінуючого психічного стану студентів технічного ВНЗ. Фізична культура, спорт та здоров’я нації : зб. наук. праць. / гол. ред. В.М. Костюкевич, 2016. С. 303–307.
Бейгул І., Шишкіна О., Семизорова А. Підвищення рухової активності студентів у рамках оптимізації процесу фізичного виховання у ЗВО. Фізична культура, спорт і здоров’я: стан, проблеми та перспективи: збірник тез XXІI Міжнародної науково-практичної конференції, 6–7 грудня 2022 року. Харків, 2022. С. 353–355.
Боднар А.І. Удосконалення адаптаційних можливостей жінок 18-21 річного віку з використанням програм танцювального та силового фітнесу: дис. ... канд. наук з фіз. виховання та спорту: 24.00.02. Миколаїв, 2021. 245 с.
Воловик Н. Оздоровчий фітнес: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ: Вид-во НПУ імені М.П.Драгоманова, 2022. 297 с.
Жамардій В.О. Технологія формування цільового блоку методичної системи застосування фітнес-технологій в освітньому процесі з фізичного виховання студентів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, 2020. Вип. 1(121). С. 39–44. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series 15.2019.1(121)20.08
Кашуба В. Із досвіду використання фітнес-технологій, спрямованих на корекцію тілобудови людини. Спортивний вісник Придніпров'я, 2018. № 1. С. 131–138.
Козуб О. Вплив регулярних занять спортом на психологічний стан студентів. Психологічний вісник, 2020. Вип. 6(45). С. 88–93.
Коцан І.Я., Ложкін Г.В., Мушкевич М.І. Психологія здоров’я людини / За ред. І.Я. Коцана. Луцьк: РВВ «Вежа» Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки, 2011. 430 с.
Лаврентьєв О., Андріяш В., Деркач О., Бербеничук В. Обгрунтування фізичних навантажень студентської молоді засобами силових видів спорту. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, 2024. Вип. 11(184). С. 95–101. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.11(184).19
Лисенко Л. Вплив занять спортом на психологічний стан студентів з різним рівнем фізичної активності. Фізична культура, спорт та здоров'я нації, 2019. Вип. 2(59). С. 89–95.
Садовніченко А.С. Вплив занять силовим фітнесом та стретчингом на психофізичний стан молоді. Івано-Франківськ: ХДУ, 2023. 58с.
Сухарєв А.Г., Когут І.О. Вплив фізичної активності на здоров'я студентської молоді. Науковий журнал Національного педагогічного університету. 2019. № 12. С. 65–70.