ACTIVE TOURISM AS A MEANS OF DEVELOPING AGILITY IN MIDDLE SCHOOL STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/olimpspu/2025.1.3Keywords:
physical education, extracurricular activities, active tourism, middle school studentsAbstract
The study highlights the relevance of enhancing the physical qualities of middle school students through extracurricular physical education classes for 7th- and 8th-grade students using active tourism methods. Particular attention is given to analyzing students’ physical fitness, especially the development of their agility as a key component of overall physical preparedness. The specific features of applying active tourism in the physical education of students have been examined and used as the basis for developing a program of extracurricular activities.The research provides a theoretical justification for the effectiveness of the developed active tourism program aimed at comprehensive physical development, with a focus on improving agility indicators in middle school students. Specifically, it details the methodological approach that combines physical exercises with tourism-related activities, which foster increased motivation for participation and better acquisition of motor skills.The effectiveness of the developed program was assessed through a comparative analysis of the physical fitness indicators of 7th- and 8th-grade students in the control and experimental groups at the initial and final stages of the pedagogical experiment. The results confirmed a significant improvement in the physical fitness indicators, particularly agility, among students who participated in the active tourism program. The findings demonstrate that incorporating elements of active tourism into extracurricular physical education classes is an effective means of enhancing physical activity levels and improving motor skills in middle school students.Thus, the use of active tourism as a component of extracurricular physical education classes for 7th- and 8th-grade students is an effective approach to enhancing their physical fitness, particularly their agility.
References
Butenko H. Use of active tourism in physical education lessons. Physical culture, sports and physical rehabilitation in the society of information technologies. The University of Technology in Katowice Press (Poland). 2024. Рр. 42-72.
Богдан А., Шимчук М. Сучасні напрямки підвищення рухової активності студентської та учнівської молоді. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія № 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). Київ. 2018. Вип. 5 (99). С. 38–41.
Бутенко Г. Використання засобів оздоровчого туризму і орієнтування у фізичному вихованні дітей шкільного віку. Фізична культура, спорт і здоров’я нації: збірник наукових праць. Вінниця. 2014. Вип. 17. С. 41-47.
Корнієнко О. М., Булатов С. В. Активний туризм : навчальний посібник. Запоріжжя : НУ «Запорізька політехніка». 2022. 293 с.
Лівак П. Є., Полухін Ю. В., Стешиц А. В. Активний відпочинок: види і різновиди активного туризму та їх сутність. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Київ. 2022. №7(152). С. 79–83.
Москаленко Н., Решетилова В., Михайленко Ю. Сучасні підходи щодо підвищення рухової активності дітей шкільного віку. Спортивний вісник Придніпров’я. Дніпро. 2018. №1. С. 203–208.
Мулик К. В. Методична система використання спортивно-оздоровчого туризму в процесі фізичного виховання школярів і студентів : автореф. … д-ра пед. наук : спец. 13.00.02 – теорія та методика навчання (фізична культура, основи здоров’я). Чернігів. 2016. 40 с.
Носко М.О., Архипов О.А., Гаркуша С.В., Воєділова О.М., Носко Ю.М. Удосконалення здоров’язбережувальної системи позакласної та позаурочної роботи з фізичного виховання. Вісник Чернігів. нац. пед. ун-ту. Серія: Педагогічні науки. Чернігів. 2017. №143. С. 291–299.
Носко М.О., Носко Ю.М., Лазаренко М.Г., Жула В.П., Могильний Ф.В., Філоненко О.А. Руховий розвиток школярів різних вікових груп : наукове видання / за наук. ред. М.О. Носка. Чернігів. 2020. 408 с.
Рядова, Л. О., Рожков, В. О., Корчагін, М. В., Мкртічян, О. А. Дослідження показників розвитку деяких фізичних якостей у здобувачів закладів вищої освіти. Rehabilitation and Recreation, 2023. (14). С. 226–235.
Сергієнко В. М. Система контролю рухових здібностей студентської молоді: теорія і методологія фізич ного виховання : монографія. Суми : Сумський державний університет. 2015. 392 с.