SPECIFICITY OF THE ORGANIZATION OF SECTIONAL HEALTH GYMNASTICS CLASSES WITH STUDENTS OF SENIOR CLASSES
DOI:
https://doi.org/10.32782/olimpspu/2025.1.26Keywords:
sectional classes, physical education, healing gymnastics, stretching, breathing exercises, high school pupilsAbstract
The article is devoted to the basic principles, methods and approaches to organizing sectional classes of healing gymnastics with high school pupils, taking into account their age, psychophysiological and individual characteristics. Healing gymnastics as a form of physical activity has significant potential for improving the functional state of the body, developing coordination, flexibility, strength and endurance. For high school pupils who are at the stage of active physiological and psychological development, such classes are especially useful, as they contribute to harmonious development, stress relief and an increase in the overall level of energy. The organization of sectional classes should be based on the principles of individualization, systematicity and accessibility.The program of classes should include a variety of exercises aimed at developing all muscle groups, improving posture, the respiratory system and general health. Particular attention is paid to the technique of performing exercises in order to avoid injuries and ensure maximum training effectiveness. An important element of organizing classes is creating a comfortable psychological climate in the group. High school pupils often face emotional stress related to learning and social interactions, so health gymnastics classes should promote relaxation, relieve stress, and increase self-confidence. The use of musical accompaniment, game elements, and group exercises can make classes more interesting and motivating. In addition, the article emphasizes the role of the teacher as an organizer and mentor, who must have not only professional knowledge of physical education, but also communication skills with adolescents.The effectiveness of sectional healing gymnastics classes largely depends on the teacher’s ability to interest pupils, maintain their activity, and promote the formation of a positive attitude towards physical activity. The article also discusses safety issues during classes, including the need for a preliminary medical examination of pupils and compliance with safety regulations. Properly constructed sectional classes of healing gymnastics not only contribute to the development of physical qualities, but also form in high school pupils a conscious attitude towards their own health, which is an important element of their future life.
References
Верблюдов І. Б. Гімнастика: від вузівської програми до шкільної : методичний посібник для студентів вищих педагогічних навчальних закладів фізкультурного спрямування. Суми: СумДП ім. А.С. Макаренка, 2008. 52 с.
Круцевич Т.Ю. Теорія і методика фізичного виховання: підручник для студ. вищ. навч. закл. фіз. виховання і спорту: К.: Олімпійська література, 2008. 366 с.
Озерова О.А., Киселевська С.М., Головко А.М. Фізичне виховання. : навчальний посібник. Київ. нац. ун-т буд-ва і архіт. Київ : КНУБА, 2021. 171 с.
Сучасні фізкультурно-оздоровчі технології у фізичному вихованні: курс лекцій / A.М. Гapлінськa, Н.М. Корнійчук, О.В. Солодовник. Житомиp: Вид-во ЖДУ ім. І. Фpaнкa, 2022. 68 с.
Товт В.А. Теорія і методика фізичного виховання в системі підготовки бакалаврів за спеціальністю Середня освіта (Фізична культура): навч. посіб. Ужгород: ТОВ«БЕСТ-прінт», 2022. 225 с.
Худолій О.М. Основи методики викладання гімнастики: навч. посібник. у 2-х томах. 4-е вид., випр. і доп. Харків: «ОВС», 2008. Т.1. 408 с.
Черненко С.О. Теорія й методика фізичного виховання : навчальний посібник у 2 частинах. Краматорськ : ДДМА, 2021. Ч. 1. 215 с.
Черняков В.В., Желізний М.М. Гімнастика та методика її викладання (курс лекцій з навчальної дисципліни): навчальний посібник для студентів факультетів фізичного виховання. Чернігів: ЧНПУ ім. Т.Г. Шевченка, 2017. 264 с.
Miller J., & White D. Innovative Methods in Gymnastics Education: A Case Study of High School Programs. Proceedings of the International Conference on Physical Education and Sports Science. 2022. P. 237-241.