ОСОБЛИВОСТІ СИСТЕМИ ПІДГОТОВКИ ЮНИХ БОРЦІВ НА СЕКЦІЙНИХ ЗАНЯТТЯХ З ВІЛЬНОЇ БОРОТЬБИ

Автор(и)

  • Олександр Анатолійович Томенко Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка https://orcid.org/0000-0002-1097-965X
  • Андрій Євгенович Карпов Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка https://orcid.org/0009-0008-6713-6523

DOI:

https://doi.org/10.32782/olimpspu/2024.2.10

Ключові слова:

вільна боротьба, юні борці, фізичні якості, підготовка, борці вільного стилю, технічна підготовка

Анотація

Сучасні методологічні підходи до вирішення завдань спорту вищих досягнень постійно підкреслюють необхідність ретельного вивчення та розвитку дитячого та юнацького спорту. Одним із видів спорту, який сприяє гармонійному розвитку молодого покоління, є вільна боротьба. Підвищення спортивних результатів у вільній боротьбі значною мірою залежить від побудови ефективної системи підготовки борців, що змушує спеціалістів постійно винаходити ефективні педагогічні підходи для створення оптимальної системи вдосконалення різних аспектів підготовки юних борців. У цій статті розширено теоретичні уявлення щодо особливостей системи підготовки юних борців на секційних заняттях з вільної боротьби. Теоретичний аналіз наукової та методичної літератури виявив, що цілісність системи підготовки юних борців забезпечується на основі певної структури та характеризується великою кількістю методів і засобів, широким застосуванням матеріалів з різних видів спорту та рухливих ігор, а також використанням ігрового методу. Встановлено, що вся система підготовки юних борців направлена на всебічний фізичний розвиток спортсменів, здатних успішно переносити великі фізичні та психічні навантаження, характерні для борців. Узагальнення результатів наукових досліджень та їх аналіз показують, що основним аспектом системи підготовки юних борців є цілеспрямований розвиток фізичних якостей з урахуванням вікових особливостей. Виявлено, що для досягнення високих результатів на початковому етапі навчання необхідно приділити увагу основам технічної підготовки, особливо оволодінню технічними навичками та прийомами, необхідними у боротьбі. З’ясовано, що завдання, які стоять перед спортсменом і тренером, визначаються не лише вдосконаленням наявних прийомів, але й освоєнням нових засобів, необхідних для вирішення конкретних техніко-тактичних завдань. Ці висновки підкреслюють важливість систематизованого підходу до підготовки юних борців, що враховує їх вікові та індивідуальні особливості, здійснюючи гармонійний розвиток фізичних, технічних та тактичних навичок.

Посилання

Бойченко С. Д. Теоретичні та методичні основи спеціалізованої підготовки в єдиноборствах на етапі початкової спортивної спеціалізації: автореф. Дис. ... д-ра пед. Наук : спец. 13.00.04 «Теорія та методика фіз. Виховання, спортивної тренування та оздоровчої фізичної культури». Мінськ, 1993. 70 с.

Голоха В. Л. Проблеми підвищення спеціальної витривалості дзюдоїстів. Єдиноборства. 2017. № 4. С. 56–61.

Ермаков С. С., Тропин Ю. Н., Павлив, А. Н. Ловкість як основа формування техніки боротьби. Єдиноборства. 2017. № 3. С. 36–39.

Загревський Д. А., Лавшук Д. А., Загревський О. І. Технологія пошуку оптимальної техніки гімнастичних вправ в імітаційному математичному моделюванні рухів людини. Теорія та практика фіз. Культури.2007. № 3. 68 с.

Камаєв О. І., Тропін Ю. М. Вплив спеціальних силових якостей на техніко-тактичну підготовленість у боротьбі. Проблеми та перспективи розвитку спортивних ігор та єдиноборств. 2013. С. 149–152.

Камаєв О. І., Тропін Ю. М., Арнаут В. Ю. Біомеханічний аналіз виконання технічних дій у спортивній боротьбі. Проблеми і перспективи. 2017.

Коренберг В. Б. Основи спортивної кінезіології: навч. Посіб. М. : Сов. Спорт, 2005. 232 с.

Крючков А. С. Конституційно-орієнтована технологія фізичного виховання хлопчиків у віці від 7 до 10 років на попередньому етапі в дзюдо: автореф. Дис. ... канд. Пед. Наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика фізичного виховання, спортивної тренування, оздоровчої та адаптивної фізичної культури». 2009. 24 с.

Латишев С. В., Шандригось В. І. Особливості організації навчально-тренувального процесу жінок у спортивній боротьбі. Вісник Чернігівського нац. Ун-ту ім. Т. Г. Шевченка. Вип. 98, Том 4. 2012. С. 235–239.

Огарь Г. О., Санжаров В. А., Ласиця В. І., Ручинський Д. О. Особливості спеціальної підготовленості юних борців греко-римського стилю з різними тактичними манерами ведення поєдинку. Вісник Чернігівського нац. Пед. Ун-ту. Сер.: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. Вип. 118(4). 2014. С. 143–145.

Огарь Г. О., Середа В. Д. Дослідження інтенсивності змагальних поєдинків юних борців вільного стилю. Єдиноборства. 2019. № 4(14). С. 62–71.

Панченко І. А., Селюкін Д. Б. Особливості фізичної та тактико-технічної підготовленості юнаків та дівчат, що займаються вільною боротьбою. Учені записки університету ім. П. Ф. Лесгафта. 2015. № 5 (123). С. 138–142.

Платонов В. Н. Періодизація спортивної підготовки. Загальна теорія та її практичні застосування. К.: Олімп. Літ., 2013. 624 с.

Платонов В. Н. Система підготовки спортсменів в олімпійському спорті. Загальна теорія та її практичні застосування. К.: Олімп. Літ., 2004. 808 с.

Пономарьов І. В., Добейко Н. І. Особливості тренувального процесу у вільній боротьбі . Студентський вісник. 2022. № 2-1(194). С. 68–70.

Смольянов А. В., Бровиков Д. В. Методика тренування у вільній боротьбі. Психологія та педагогіка: методика і проблеми практичного застосування. 2010. № 11-3. С. 157–162.

Тропін Ю. М., Пономарьов В. А., Кліменко О. І. Взаємозв’язок рівня фізичної підготовленості з показниками змагальної діяльності у юних борців греко-римського стилю. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2017. № 1(57). С. 111–115.

Тропін Ю. Н. Динаміка фізичної підготовленості у юних борців греко-римського стилю. Єдиноборства. 2018. № 2(8). С. 84–92.

Туманян Г. С., Гожин В. В. Теорія, методика, організація тренувальної, позатренувальної та змагальної діяльності . Ч. 3. Кн. 12. Система вправ. 2001.

Тупеєв Ю. В., Бойко В. Ф. Підвищення ефективності процесу навчання базовій техніці рухових дій борців вільного стилю наетапі початкової підготовки з використанням комп’ютерних технологій. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2010. № 8. С. 96–100.

Тупеєв Ю. В., Бойко В. Ф. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: зб. Наук. Пр. / за ред. С. С. Єрмакова. Х.: ХХПІ, 2010. № 8. С. 96–100.

Шинкарук О. А. Відбір спортсменів та орієнтація їх підготовки в процесі багаторічного вдосконалення (на матеріалі олімпійських видів спорту). К.: Олімп. Літ., 2011. 360 с.

Latyshev S., Korobeynikov G., Korobeinikova L. Individualization of Training in Wrestlers. 2014. Т. 4, № 2. C. 28–32.

Tropin Y., Pashkov, «Features of competitive activity of highly qualified Greco-Roman style wrestler of different manner of conducting a duel», Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports. 2015. № 3. С. 64–68.

Zhumakulov Z. P. Education Technology of Primary Training Sport Wrestling. Eastern European Scientific Journal. 2017. № 5. С. 29–35.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-14