ДОСЛІДЖЕННЯ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ У ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ: АНАЛІТИЧНИЙ ПІДХІД

Автор(и)

  • Олексій Сергійович Нестеров Таврійський державний агротехнологічний університет імені Дмитра Моторного https://orcid.org/0000-0001-5016-6314
  • Максим Анатолійович Костюченко Пенітенціарна академія України https://orcid.org/0000-0003-3889-1307
  • Михайло Юрійович Короп Державний торговельно-економічний університет https://orcid.org/0000-0002-3043-7233
  • Ірина Володимирівна Зеніна Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» https://orcid.org/0000-0001-5917-3203

DOI:

https://doi.org/10.32782/olimpspu/2025.2.14

Ключові слова:

рухова активність, студентська молодь, гіподинамія, фізичне здоров’я, мотивація, шкідливі звички, здоровий спосіб життя

Анотація

У статті досліджено проблему низької рухової активності студентської молоді та її негативні наслідки для фізичного, психічного і соціального здоров’я. Проаналізовано прояви гіподинамії, зокрема порушення постави, зниження витривалості, емоційне вигорання та тривожність. На основі анкетування студентів з різних регіонів України виявлено основні бар’єри до фізичної активності: дефіцит часу, слабка мотивація, нераціональний режим дня та несприятливі умови. Встановлено поширеність шкідливих звичок і порушень способу життя, що поглиблюють проблеми зі здоров’ям.Мета роботи. Проаналізувати рівні рухової активності студентів для їхнього здоров’я, з’ясувати основні бар’єри й чинники, які впливають на фізичний стан молоді.Методологія. Комплексний міждисциплінарний підхід, що поєднує аналіз наукової літератури, опитування, статистичну обробку результатів та порівняльний аналіз за статевими і соціально-поведінковими ознаками. Завдання дослідження: визначити основні чинники, що впливають на рівень фізичного стану студентської молоді; дослідити рівень рухової активності студентської молоді; виявити бар’єри, що перешкоджають регулярним фізичним навантаженням; узагальнити дані про стан здоров’я за результатами самооцінювання студентів та їхній спосіб життя.Матеріали та методи дослідження: контингент: 122 студенти І-ІІ курсів з 4 закладів вищої освіти України (n=122).Методи: спостереження, анкетування з кількісною та якісною обробкою даних. Аналіз: відсотковий розподіл відповідей, візуалізація результатів (діаграми), категоризація відкритих відповідей. Наукова новизна полягає у дослідженні та створенні основи для розробки мотиваційно-оздоровчих програм у ЗВО, що спрямовані на підвищення рухової активності та збереження здоров’я студентської молоді.Висновки. Недостатній рівень рухової активності студентів негативно впливає на їхнє фізичне та психічне здоров’я.Поширені бар’єри: дефіцит часу, мотивації та проблеми зі здоров’ям. Половина студентів має недостатній сон, а понад 78% – шкідливі звички. Для покращення стану здоров’я студентів доцільно впроваджувати програми, що сприяють здоровому способу життя, розвитку фізичної культури особистості та зниженню навчального стресу.

Посилання

Беляк Ю, Грибовська І, Музика Ф, Іваночко В, Чеховська Л. Теоретико-методичні основи оздоровчого фітнесу: навчальний посібник. Львів: ЛДУФК. 2018. 208 с.

Грибан Г.П., Ткаченко П.П. Відновлення та стимуляція працездатності гирьовиків: метод. рекомендації. Житомир. 2013. 32 с.

Кібальник О.Я., Томенко О.А. Оздоровчий фітнес. Теорія та методика викладання: навчально-методичний посібник для студентів галузі знань 0101 «Педагогічна освіта» факультетів фізичного виховання педагогічних університетів. Суми, 2010. 230 с.

Паришкура Ю.В., Вихляєв Ю.М., Томіч Л.М., Супрунюк М. В. Основи психологічної готовності до професії для фахівців фітнесу та рекреації: психолого-педагогічна проблема. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгомнова. Серія № 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури. К.: Видавництво НПУ імені М.П. Драгоманова, 2022. Випуск 5 (150)С. 78-82. https://spppc.com.ua/index.php/journal/article/view/786/772

Платонов В.М. Сучасна система спортивного тренування. Київ. Перша друкарня, 2020. 704 с.

Рибалко П.Ф., Жуков В.Л., Красілов А.Д. Самостійне оздоровче тренування. Навч.-метод. посібник. Суми: Вид-во Сум ДПУ ім. А. С. Макаренка, 2017. 106 с.

Ткачук В.Г., Похоленчук Ю.Т. Загальні основи фізіології фізичної культури і спорту. Навчальний посібник. Київ: Видавництво НПУ імені М.П. Драгоманова. 2010. 112 с.

Школа О.М., Осіпцов О.М. Сучасні фітнес-технології оздоровчо-рекреаційної спрямованості: навчальний посібник. Комунальний заклад «ХГПА» ХОР. Харків, 2017. 217 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-02