ARCHETYPES OF UKRAINIAN CULTURE IN MUSICIAN DISCOURSE
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.2.13Keywords:
archetype, Ukrainian culture, Ukrainian composers, Ukrainian music, musical work, genreAbstract
The article reviews scientific musicological works devoted to the archetypes of Ukrainian culture and their embodiment in the works of Ukrainian composers. Given the diversity of research on this issue, the article attempts to systematize them by identifying two research directions: 1) with a significant theoretical and methodological basis for studying the complex phenomenon of the archetype; 2) with a focus on the embodiment of specific (individual) archetypes in musical works. The analysis of the works demonstrated both the effectiveness and conventionality of such a division, because in thorough theoretical works, as a rule, an analysis of individual archetypes is contained and ways of their implementation in works are studied. To outline the research area, a comparative analysis of the systems of archetypes systems of Ukrainian culture, presented in the works of philosophers, cultural scientists, and art historians, was carried out. It was found that there is no single system of archetypes, which does not deny the presence of semantic intersections between the works of different authors. The analyzed scientific works emphasize the efforts of researchers to outline the semantic boundaries of the concept of «archetype» and to explore the related concept of “archetypal image” (M. Severynova) and myth (G. Kukharyk). Attention is paid to the study of individual archetypes: Triple Music (I. Zinkiv), Kupala (A. Gladyshko), Rebirth (G. Plecheliuk), spring rites – Light, Water, World Tree (Yu Alzhnev, V. Osadcha). It is noted that some archetypes are not contained in philosophical and culturological scientific works, but are considered by the authors as archetypes of Ukrainian musical culture. To achieve the goal, the article uses analytical, systematic, comparative research methods.
References
Алжнєв Ю. Б., Осадча В. М. Деякі особливості використання музичних обрядових архетипів в творах сучасних композиторів (на прикладі музичної сцени «Зустріч весни» для оркестру та гурту співаків театру народної музики України «Обереги»). World Science, 2018. No 2(30), Vol. 5. С. 38–42.
Гладишко А. Архетип в музичній культурі як дискурс сучасної української музикології. Проблеми взаємодії педагогіки, мистецтва та теорії і практики освіти, 2017. Вип 47. С. 31–43.
Зінків І. Про один архетип української музичної культури: троїста музика. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 2018. Вип. 1. С. 6–17.
Історія української культури: підручник. Харків: Право, 2013. 368 с.
Копиця М. Д. Архетипи українського музичного світу. Маріанна Копиця. Вибране: Монографічний збірник статей. Київ; Ніжин: ПП Лисенко М. М., 2018. С. 143–148.
Кримський С. Б. Під сигнатурою Софії. Київ: видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2008. 367 с.
Кухарик Г. Міт як архетипізований текст та його проєкції в українській хоровій музиці ХХ – початку ХХІ століть. Fine Art and Culture Studies, 2024. Вип. 3. С. 30–36.
Міщенко М. М. Українські національні архетипи: від колективного несвідомого до усвідомленої національної ідентичності (до актуальності методології архетипичного аналізу). Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2014. № 1130. Серія «Філософія. Філософські перипетії». С. 1–4.
Плечелюк Г. Семантичні площини архетипу переродження у зразках сучасної української музики. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені Миколи Лисенка, 2017. Вип. 41. С. 113–125.
Северинована М. Ю. Архетипи в культурі у проекції на творчість сучасних українських композиторів: дис. ... докт. мистецтвознавства : спец. 26.00.01. НМАУ ім. П. І. Чайковського. Київ, 2013. 415 с.
Северинова М. Ю. Теорія К. Юнга про архетипи та її вплив на художню (музичну) культуру. Культура України, 2013. Вип. 40. С. 177–185.
Северинова М. Трансформація архетипу у семіозисі музичної культури: від архетипового первообразу до концепту та метаконцепту. Сучасне мистецтво, 2022. Вип. 18. С. 295–304.
Северинова М. Ю. Феномен архетипу як спів-буття у науковому дискурсі музичної культурології. Modern Ukrainian musicology: from musical artifacts to humanistic universals : Collective monograph. Riga, Latvia: Baltija Publishing, 2021. С. 53–73.
Юнґ К. Ґ. Архетипи і колективне несвідоме / Переклала з німецької Катерина Котюк; науковий редактор українського видання Олег Фешовець. 2-ге опрац. вид. Львів: Видавництво «Астролябія», 2018. 608 с.