RESONANT METHOD OF VOICE PRODUCTION AS THE BASIS OF VOCAL TECHNIQUE: THEORETICAL ASPECT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2025.2.19

Keywords:

resonant method, vocal technique, voice production, resonator singing, timbre coloring, vocal apparatus, vocal pedagogy

Abstract

The article considers the resonant method of voice production as one of the key foundations of vocal technique, which contributes to the formation of a natural high-quality and stable sound. The physiological and acoustic principles of sound formation are studied, in particular, the role of resonators in enhancing overtones, ensuring timbre coloration and maintaining uniform sound in all voice registers. The importance of natural vocal resonance for the development of vocal endurance, economical use of the vocal apparatus and preventing its overstrain is revealed.The historical traditions of using the resonant method in the world vocal school are analyzed, in particular, in the Italian bel canto technique, the German vocal school and the French singing style. Modern approaches to the use of this method in Ukrainian vocal pedagogy and its adaptation in the conditions of digital teaching technologies are outlined.Special attention is paid to scientific approaches to studying the influence of resonant mechanisms on the quality of vocal sound.Acoustic studies of spectral analysis of the voice are reviewed, confirming the effectiveness of the active use of head, chest and mixed resonance in the formation of professional vocal technique.The practical part of the article highlights exercises and methods for developing resonant sound, in particular, exercises for activating the upper and lower resonators, techniques for amplifying sound waves in the oral and nasal cavities, as well as the role of respiratory support in controlling resonance. Examples of integrating the resonant technique into the educational process of student vocalists are given, its effectiveness in developing individual timbre and expanding the vocal range is determined.The following theoretical methods were used in the research process: analysis of scientific, methodological and pedagogical literature on vocal art; empirical methods: observation of the educational process of vocalists; analysis of pedagogical experience in applying the resonant method; comparative method: studying the effectiveness of different approaches to the formation of vocal technique.

References

Дрожжина Н. В. Вокальне мистецтво естради: історія, теорія, практика: підручник для здобувачів ступеня магістра закладів вищої освіти культури і мистецтв III–IV рівнів акредитації зі спеціальності 025 «Музичне мистецтво» спеціалізації «Музичне мистецтво естради». Харків: Видавництво «Естет Принт», 2019. 336 с.

Fant G. Acoustic theory of speech production. The Hague: Mouton, 1960. 328 p. [Англ.]

Гребенюк Н. Є. Вокально-виконавська творчість: психолого-педагогічний та мистецтвознавчий аспекти: монографія. Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського, 1999. 269 с.

Helmholtz H. Die Lehre von den Tonempfindungen als physiologische Grundlage für die Theorie der Musik. Braunschweig: Vieweg, 1863. 583 S. [Нім.]

Yousson R. La voix chantée: commande cérébrale des cordes vocales. Paris: Masson, 1960. 285 p. [Фр.]

Лаурі-Вольпі Д. Мистецтво співу / пер. з італ. Мілан: Ricordi, 1958. 280 с.

Михайличенко О. В. Основи загальної та музичної педагогіки: теорія та історія: навч. посіб. Суми: Наука, 2004. 210 с.

Можайкіна Н. С. Методика викладання вокалу. Хрестоматія: навч. посіб. Київ: Ліра, 2016. 216 с.

Ніконов В. В. Постать Гмирі у світовому вокальному мистецтві : кваліфікац. робота на здобуття ступеня бакалавра / В. В. Ніконов ; наук. керівник Л. А. Бірюкова ; Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка. Суми, 2021. 62 с. Режим доступу: https://repository.sspu.edu.ua/bitstream/123456789/10901/1/Nikonov-Bak.pdf.

Павлюк Н. М., Павлічук В. І., Міщенко З. О. Методи формування вокальної майстерності на основі резонансного співу. Інноваційна педагогіка: наук. журн. 2023. Вип. 55, т. 3. С. 100–104.

Стахевич О. Г. Основи вокальної педагогіки. Ч. 1: Природнонаукові теорії співу: навч. посіб. Харків–Суми, 2002. 92 с.

Юцевич Ю. Є. Теорія і методика розвитку співацького голосу: навч.-метод. посіб. для викладачів і студентів мистецьких навч. закл., учителів шкіл різного типу. Київ: ІЗМН, 1998. 160 с.

Published

2025-05-26

Issue

Section

Статті