РЕЗОНАНСНИЙ МЕТОД ПОСТАНОВКИ ГОЛОСУ ЯК ОСНОВА ВОКАЛЬНОЇ ТЕХНІКИ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.2.19Ключові слова:
резонансний метод, вокальна техніка, постановка голосу, резонаторний спів, темброве забарвлення, голосовий апарат, вокальна педагогікаАнотація
У статті розглянуто резонансний метод постановки голосу як одну з ключових основ вокальної техніки, що сприяє формуванню природного якісного та стабільного звуку. Досліджено фізіологічні та акустичні принципи звукоутворення, зокрема, роль резонаторів у посиленні обертонів, забезпеченні тембрового забарвлення та підтримці рівномірного звучання у всіх регістрах голосу. Розкрито значення природного вокального резонансу для розвитку голосової витривалості, економного використання голомового апарату та запобігання його перенапружено. Проаналізовано історичні традиції застосування резонансного методу у світовій вокальній школі. Окреслено сучасні підходи до використання цього методу в українській вокальній педагогіці та його адаптацію в умовах цифрових технологій навчання.Окрему увагу приділено науковим підходам до вивчення впливу резонансних механізмів на якість вокального звучання. Роглянуто акустичні дослідження спектрального аналізу голосу, що підтверджують ефективність активного використання головного, грудного та змішаного резонансу у формуванні професійної вокальної техніки.Практична частина статті висвітлює методи розвитку резонансного звучання, зокрема, техніки посилення звукових хвиль у ротовій та носовій порожнинах, а також роль дихальної підтримки у контролі резонансу. Наведено приклади інтеграції резонансної методики у навчальний процес студентів-вокалістів, визначено її ефективніст у розвитку індивідуального тембру та розширенні діапазону голосу.У процесі дослідження застосовувалися: теоретичні методи: аналіз наукової, методичної та педагогічної літератури з вокального мистецтва; емпіричні методи: спостереження за навчальним процесом вокалістів; аналіз педагогічного досвіду застосування резонансного методу; порівняльний метод: вивчення ефективності різних підходів до формування вокальної техніки.
Посилання
Дрожжина Н. В. Вокальне мистецтво естради: історія, теорія, практика: підручник для здобувачів ступеня магістра закладів вищої освіти культури і мистецтв III–IV рівнів акредитації зі спеціальності 025 «Музичне мистецтво» спеціалізації «Музичне мистецтво естради». Харків: Видавництво «Естет Принт», 2019. 336 с.
Fant G. Acoustic theory of speech production. The Hague: Mouton, 1960. 328 p. [Англ.]
Гребенюк Н. Є. Вокально-виконавська творчість: психолого-педагогічний та мистецтвознавчий аспекти: монографія. Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського, 1999. 269 с.
Helmholtz H. Die Lehre von den Tonempfindungen als physiologische Grundlage für die Theorie der Musik. Braunschweig: Vieweg, 1863. 583 S. [Нім.]
Yousson R. La voix chantée: commande cérébrale des cordes vocales. Paris: Masson, 1960. 285 p. [Фр.]
Лаурі-Вольпі Д. Мистецтво співу / пер. з італ. Мілан: Ricordi, 1958. 280 с.
Михайличенко О. В. Основи загальної та музичної педагогіки: теорія та історія: навч. посіб. Суми: Наука, 2004. 210 с.
Можайкіна Н. С. Методика викладання вокалу. Хрестоматія: навч. посіб. Київ: Ліра, 2016. 216 с.
Ніконов В. В. Постать Гмирі у світовому вокальному мистецтві : кваліфікац. робота на здобуття ступеня бакалавра / В. В. Ніконов ; наук. керівник Л. А. Бірюкова ; Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка. Суми, 2021. 62 с. Режим доступу: https://repository.sspu.edu.ua/bitstream/123456789/10901/1/Nikonov-Bak.pdf.
Павлюк Н. М., Павлічук В. І., Міщенко З. О. Методи формування вокальної майстерності на основі резонансного співу. Інноваційна педагогіка: наук. журн. 2023. Вип. 55, т. 3. С. 100–104.
Стахевич О. Г. Основи вокальної педагогіки. Ч. 1: Природнонаукові теорії співу: навч. посіб. Харків–Суми, 2002. 92 с.
Юцевич Ю. Є. Теорія і методика розвитку співацького голосу: навч.-метод. посіб. для викладачів і студентів мистецьких навч. закл., учителів шкіл різного типу. Київ: ІЗМН, 1998. 160 с.