FORMATION OF COMMUNICATIVE INTERACTION OF STUDENT TEAM VOLLEYBALL PLAYERS IN THE TRAINING PROCESS
DOI:
https://doi.org/10.32782/olimpspu/2024.1.23Keywords:
communication interactions, volleyball students, psychological training.Abstract
The actuality of the problem. In team sports, it is necessary to take into account the influence of status-role relations on interpersonal interaction, since role expectations determine the tasks and functions of the activity performed. Role prescriptions in volleyball also determine the direction of communication: organizers of joint actions (dispatchers, connectors) more often initiate requests and participate in planning and correcting interaction. At the same time, it is important to monitor the level of communication between participants in sports activities and prevent communication barriers. Knowing and taking into account the communication and behavioral characteristics of athletes will help to improve training and competition activities. Research methodology. Analysis and synthesis of scientific and methodological literature, pedagogical observation, pedagogical experiment, psychological and pedagogical methods, testing. The results of the study. The developed complex of verbal and non-verbal methods of communication between volleyball players was implemented in the educational and training process. The proposed methods of communication were studied, analyzed and discussed in game situations, used and applied in given combinations. These methods of communication were reproduced in game situations. The means of communication (verbal and non-verbal) were used to determine the ways of defense and attack. Conclusions. During the observation of student volleyball players, communication barriers related to the peculiarities of the educational institution, the rules of communication and the long stay in the collective environment were identified. The main means, methods and forms of organizing the communicative activity of student volleyball teams were psychological and technical games, exercises, modeling of game situations and practicing technical and tactical actions at the training stage.
References
Бездітко А. В. Психологічні особливості рольової структури управлінської команди в організації. Нац. ун-т ім. В. І. Вернадського. Вид-во: 2 Вісник ДНУ. Серія: Педагогіка і психологія, 2017. Вип. 18, т. 20, № 9/1.
Білоус Т. Л. Розвиток комунікативних здібностей спортсменів при формуванні спортивного результату / Т. Л. Білоус // Актуальні проблеми правової науки і державотворення в Україні в контексті правової інтеграції : зб. матеріалів ІХ Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Суми, 21–22 трав. 2016 р.) / МВС України, Сум. філія Харків. нац. ун-ту внутр. справ. Суми : Видав. дім «Ельдорадо», 2016. С. 226–228.
Волкова В. І. Психологія спорту : навч. посіб. Київ : Олімпійська література, 2017. 298 с.
Воронова В. І. Психологія спорту : навч. посібник. Київ : Олімпійська література, 2020. 298 с.
Височіна Н. Л. Управління конфліктними ситуаціями як напрямок психологічної підготовки висококваліфікованих спортсменів. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. 2019. Вип. 25. 58 с.
Ковальчук В. І. Мотивація як фактор впливу в спортивній діяльності / А. В. Перепелиця, Є. О. Фокіна, В. І. Ковальчук // Теорія і методика фізичного виховання і спорту. Київ, 2022. № 4. C. 89–94.
Лахтадир Олена, Чорній Ілона, Євдокимова Лілія. Комунікативна компетентність особистості. Фізичне виховання, спорт та здоров’я людини: досвід, проблеми, перспективи (у циклі Анохінських читань) : матеріали ІХ Всеукраїнської науково-практичної онлайн-конференції. 10 грудня 2021 р., Київ / Київ. ун-т імені Бориса Грінченка ; за заг. ред. О. В. Ярмолюк. Київ : Київ. ун-т імені Бориса Грінченка, 2021. С. 93–96.
Ложкін Г. В. Психологічний клімат спортивної команди : навч.-метод. посіб. Вінниця : ВДПУ ім. М. Коцюбинського, 2006. 113 с.
Лякішева А. В. Проблема групової згуртованості: аналіз наукових досліджень // Вища школа. Науково-практичне видання. № 5 (107). 2018. С. 93–103.
Олійник Н. А., Войтенко С. М. Психологічні особливості спортивної діяльності : монографія. Вінниця : ВНАУ, 2020. 240 с.
Прищак М. В. Комунікація, спілкування, комунікативність: категоріальний аналіз. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2010. № 2. С. 5–8.
Шигонська Н. В. Структура і зміст процесу моделювання комунікативних ситуацій / Н. В. Шигонська // Проблеми сучасної педагогічної освіти. Сер.: педагогіка і психологія [зб. cтатей]. Ялта : РВВ КГУ, 2008. Вип. 20. Ч. 3. С. 131–139.
Шеріф Сархан. Соціально-психологічні особливості групової згуртованості спортсменів. Спортивний вісник Придніпров’я : зб. наук. пр. Дніпропетровськ. 2021. № 2. 79 с.
Carron A.V. Cohesion and performance in sport: A Meta-analysis. Journal of Sport and Exercise Psychology. 2022. Vol. 24, N 2, 1. P. 68–188.
Collins R. The Impact of Collegiate Sport on a Feeling of a Sense of Community Within the University Experience. Free Communication Abstracts Athlete Welfare.Glasgow, 19–24 July, 2022.