FORMATION OF A SPORTS IMAGE (ON THE EXAMPLE OF ATHLETICS)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/olimpspu/2024.3.5

Keywords:

image, sport, athletics, stages, forms

Abstract

This article indicates that the modern development of society takes place progressively in different directions. The sports industry makes a significant contribution to the growth of socio-economic indicators, both directly due to the increase in the volume of paid services (including sports commercial services), and indirectly due to the improvement of the health of citizens of working age who are engaged in physical culture and sports. The impact of sports on the younger generation is particularly significant, as it forms positive values and attitudes in them. Sports education of the younger generation, such as patriotism, is possible thanks to the popularization of such a sport as athletics. The successful formation of the image of athletics makes it possible to achieve at least two goals – to integrate it into the process of commercialization of modern sports as a sought-after product and to contribute to the preservation of national identity. Researchers distinguish several types of image – mirror image (based on a subjective positive perception), current (an outsider’s view), corporate (based on the history of the organization, products and services offered to the market, social responsibility), desirable (the one that is sought after), multiple (formed on the basis of several independent structures instead of one corporation). The formation of the image of athletics as a purposefully created image of the subject is able to influence society within certain value limits. For its successful development, it is important to develop and apply a comprehensive approach based on successive steps that allow taking into account the expectations formed in public opinion regarding the use of national features of the functions of athletics as a socially significant phenomenon.

References

Бохонкова Ю.О. Соціально-психологічні особливості впливу соціальних мереж на особистісний розвиток у студентському віці. Теоретичні і прикладні проблеми психології. 2018. № 3(1). С. 53–59.

Бохонкова Ю.О. Психологічні засади проектування та прогнозування розвитку особистості : монографія. Східноукр. нац. ун-т ім. В. Даля. Луганськ : Ноулідж, 2014. 219 c.

Данилюк І.В. Менталітет як провідна етнопсихологічна характеристика. Вісн. Одес. нац. ун-ту.

Серія : Психологія. 2017. Т. 22, Вип. 1. С. 68–78. Електронний ресурс. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vonu_psi_2017_22_1_11

Данилюк І.В. Становлення психологічної думки вітчизняної української психології XX століття в структурі: інтеріоризація – катарсис – екстаз. Вісн. Одес. нац. ун-ту. Серія : Психологія. 2017. Т. 22, Вип. 1. С. 145–152. Електронний ресурс. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vonu_psi_2017_22_1_19

Іваній І.В. Психологія фізичного виховання та спорту: навч.-метод. пос. Суми: ФОП Цьома С.П., 2016. 204 с.

Клименко В.В. Психологія спорту. К.: МАУП, 2007. 427 с.

Платонов В. М. Сучасна система спортивного тренування : підр. К.: Перша друкарня, 2021. C. 214–215.

Прозар М. В., Авінов В. Л., А. О. Петров, В. А. Стасюк, Балан С. М. Теорія і методика спортивних ігор: навч. пос. Кам’янець-Подільський: ПП Буйницький О.А., 2020. 320 с.

Петровська Т.В. Соціально-психологічні складові іміджу спортивного тренера як суб’єкта спортивної діяльності. Наук. час. НПУ імені М.П. Драгоманова. 2016. Вип. № 4 (74). С. 74–77.

Позднишев Є.В. Роль вербального компонента і психічних процесів у формуванні іміджу спортсмена. Актуальні проблеми психології: зб. наук. пр. Інституту психології імені Г.С. Костюка АПН України. Т. VIII, вип. 2. К., 2005. С. 264–272.

Позднишев Є.В. Головні соціально-психологічні чинники, що формують імідж спортсмена. Наук. зап. Інституту психології імені Г.С. Костюка АПН України. К. : Главник, 2005. Вип. 26, в 4-х томах, том 3. С. 391–397.

Позднишев Є.В. Журналіст як головний суб’єкт формування іміджу у спорті (соціально-психологічний аналіз). Наукові записки Інституту психології імені Г.С. Костюка АПН України. К. : Міленіум, 2007. Вип. 32. С. 487–497.

Позднишев Є.В. Вплив інтересів телебачення на процес формування іміджу в спорті. Актуальні проблеми психології : зб. наук. пр. Інституту психології імені Г.С. Костюка АПН України. К.: ДП «Інформаційно-аналітичне агентство», 2007. Том Х, Вип. 2. С. 402–411.

Позднишев Є.В. Роль інструментів психотехнологій у формуванні та просуванні іміджу суб’єктів спортивної діяльності. Психологія: реальність і перспективи: зб. наук. пр. Рівн. держ. гум. ун-ту. Вип. 8. Рівне : РДГУ, 2017. С. 220–225.

Позднишев Є.В. Особливості використання психотехнологій формування та підтримки іміджу спортсменів в умовах глобалізації. Наук. вісник Херс. держ. ун-ту. Серія: Психологічні науки. Вип. 4. Том 2. Херсон : ВД «Гельветика», 2017. С. 146–151.

Published

2024-12-30