ФОРМУВАННЯ СПОРТИВНОГО ІМІДЖУ (НА ПРИКЛАДІ ЛЕГКОЇ АТЛЕТИКИ)
DOI:
https://doi.org/10.32782/olimpspu/2024.3.5Ключові слова:
імідж, спорт, легка атлетика, етапи, формиАнотація
У даній статті вказується, що сучасний розвиток суспільства відбувається поступально за різними напрямками. Галузь спорту робить значний внесок у зростання соціально-економічних показників як безпосередньо через збільшення обсягу платних послуг (включаючи спортивні комерційні послуги), так і побічно завдяки зміцненню здоров’я громадян працездатного віку, які займаються фізичною культурою й спортом. Особливо вагомим є вплив спорту на молоде покоління, оскільки формує у нього позитивні ціннісні й установки. Спортивне виховання молодого покоління на кшталт патріотизму можливе завдяки популяризації такого виду спорту, як легка атлетика. Успішне формування іміджу легкої атлетики дозволяє досягти як мінімум двох цілей – це вбудувати його в процес комерціалізації сучасного спорту як затребуваний продукт та сприяти збереженню національної ідентичності. Дослідники виділяють кілька типів іміджу – дзеркальний (заснований на суб’єктивному позитивному сприйнятті), поточний (сторонній погляд), корпоративний (базується на історії організації, пропонованих ринку продукції та послуг, соціальної відповідальності), бажаний (такий, якого прагнуть), множинний (формований на основі кількох незалежних структур замість однієї корпорації). Формування іміджу легкої атлетики як цілеспрямовано створюваного образу суб’єкта здатне впливати на соціум у певних ціннісних межах. Для його успішного розвитку важливо розробити та застосовувати комплексний підхід на основі послідовних кроків, що дозволяють враховувати очікування, що формуються в громадській думці, щодо використання національних особливостей функцій легкої атлетики як соціально значущого феномену.
Посилання
Бохонкова Ю.О. Соціально-психологічні особливості впливу соціальних мереж на особистісний розвиток у студентському віці. Теоретичні і прикладні проблеми психології. 2018. № 3(1). С. 53–59.
Бохонкова Ю.О. Психологічні засади проектування та прогнозування розвитку особистості : монографія. Східноукр. нац. ун-т ім. В. Даля. Луганськ : Ноулідж, 2014. 219 c.
Данилюк І.В. Менталітет як провідна етнопсихологічна характеристика. Вісн. Одес. нац. ун-ту.
Серія : Психологія. 2017. Т. 22, Вип. 1. С. 68–78. Електронний ресурс. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vonu_psi_2017_22_1_11
Данилюк І.В. Становлення психологічної думки вітчизняної української психології XX століття в структурі: інтеріоризація – катарсис – екстаз. Вісн. Одес. нац. ун-ту. Серія : Психологія. 2017. Т. 22, Вип. 1. С. 145–152. Електронний ресурс. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vonu_psi_2017_22_1_19
Іваній І.В. Психологія фізичного виховання та спорту: навч.-метод. пос. Суми: ФОП Цьома С.П., 2016. 204 с.
Клименко В.В. Психологія спорту. К.: МАУП, 2007. 427 с.
Платонов В. М. Сучасна система спортивного тренування : підр. К.: Перша друкарня, 2021. C. 214–215.
Прозар М. В., Авінов В. Л., А. О. Петров, В. А. Стасюк, Балан С. М. Теорія і методика спортивних ігор: навч. пос. Кам’янець-Подільський: ПП Буйницький О.А., 2020. 320 с.
Петровська Т.В. Соціально-психологічні складові іміджу спортивного тренера як суб’єкта спортивної діяльності. Наук. час. НПУ імені М.П. Драгоманова. 2016. Вип. № 4 (74). С. 74–77.
Позднишев Є.В. Роль вербального компонента і психічних процесів у формуванні іміджу спортсмена. Актуальні проблеми психології: зб. наук. пр. Інституту психології імені Г.С. Костюка АПН України. Т. VIII, вип. 2. К., 2005. С. 264–272.
Позднишев Є.В. Головні соціально-психологічні чинники, що формують імідж спортсмена. Наук. зап. Інституту психології імені Г.С. Костюка АПН України. К. : Главник, 2005. Вип. 26, в 4-х томах, том 3. С. 391–397.
Позднишев Є.В. Журналіст як головний суб’єкт формування іміджу у спорті (соціально-психологічний аналіз). Наукові записки Інституту психології імені Г.С. Костюка АПН України. К. : Міленіум, 2007. Вип. 32. С. 487–497.
Позднишев Є.В. Вплив інтересів телебачення на процес формування іміджу в спорті. Актуальні проблеми психології : зб. наук. пр. Інституту психології імені Г.С. Костюка АПН України. К.: ДП «Інформаційно-аналітичне агентство», 2007. Том Х, Вип. 2. С. 402–411.
Позднишев Є.В. Роль інструментів психотехнологій у формуванні та просуванні іміджу суб’єктів спортивної діяльності. Психологія: реальність і перспективи: зб. наук. пр. Рівн. держ. гум. ун-ту. Вип. 8. Рівне : РДГУ, 2017. С. 220–225.
Позднишев Є.В. Особливості використання психотехнологій формування та підтримки іміджу спортсменів в умовах глобалізації. Наук. вісник Херс. держ. ун-ту. Серія: Психологічні науки. Вип. 4. Том 2. Херсон : ВД «Гельветика», 2017. С. 146–151.