THE EFFECTIVENESS OF PHYSICAL EDUCATION LESSONS USING GOOGLE SERVICES FOR FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/olimpspu/2024.3.14

Keywords:

students, google service, educational process, physical education, sport, higher education institutions, physical readiness

Abstract

The article deals with the problem of using Google services in the process of conducting physical education classes in higher educational institutions. The main Google products are characterized in the article; it is proved that their competent use in the process of physical education allows to increase the level of both cognitive activity and physical readiness of student youth in the process of conducting physical education classes at the university. To obtain the necessary information, general scientific methods of the theoretical level of research were used, namely: analysis of scientific and methodological literature of the Ukrainian and foreign scientists; sociological method of scientific and pedagogical research (questionnaire); pedagogical methods (pedagogical experiment, pedagogical observation); methods of mathematical statistics for the processing of research results. 50 first-year male students were involved in the experiment. The control and experimental groups were made up of 25 students each. At the beginning of October (beginning of the experiment) and at the end of May (end of the experiment) the students of the control and experimental groups took tests to define physical readiness indicators, namely: back strength, strength endurance (push-ups, leg sit on bar), flexibility (seated forward bend). The results of the study showed that conducting physical education classes using Google services positively influenced on the studied indicators: at the end of the experiment the increase in indicators in the experimental group was more than in the control one (back strength – by 5.07%, push-ups – by 14.38%, leg sit on bar – by 1.7%, flexibility – seated forward bend – by 24.6%). The need to form students’ sustainable interest in physical self-improvement in order to strengthen their own health, increase the level of physical readiness in the process of conducting physical education classes using Google services has been proved.

References

Биков В. Ю. Відкрите навчальне середовище та сучасні мережні інструменти систем відкритої освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 2: Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання: зб. наук. праць. 2010. Вип. 9 (16). C. 9–16.

Буров Є. В. Комп’ютерні мережі: підручник. Львів: Магнолоія плюс, 2006. 264 с.

Валецька Т. М. Комп’ютерні мережі. Апаратні засоби: навчальний посібник. Київ: Центр навчальної літератури, 2002. 208 с.

Іванніков С. І. Індивідуально-диференційований підхід у змісті і методиці підготовки майбутніх учителів початкової школи до фізичного виховання учнів. Науковий вісник Донбасу. 2012. № 1. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2012_1_4. – Назва з екрана.

Кадемія М. Ю., Шахіна І. Ю. Інформаційно-комунікаційні технології в навчальному процесі: навчальний посібник. Вінниця: ТОВ «Планер», 2011. 220 с.

Лабудько С. Блог як сучасний засіб взаємодії вчителів. Електронні інформаційні ресурси в освіті і науці: створення, використання, доступ: збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної Інтернет-конференції (2013 р.) Вінниця: Вінницький обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників, 2013. С. 50–56.

Максимчук Б. А. Сутність готовності майбутнього вчителя початкової школи до професійної діяльності з фізичної культури. Нові технології навчання. 2006. Вип. 45. С. 52–59.

Носенко Т. І., Панченко А. Г. Використання служб Google для організації практики студентів. Педагогічна освіта: теорія і практика. Педагогіка. Психологія. 2013. № 19. С. 67–69.

Олексюк В. П. Деякі аспекти застосування сервісів Google Apps у вищому навчальному закладі. Інформаційні технології в освіті. 2013. Вип. 16. С. 116–122.

Спірін О. М. Інформаційно-комунікаційні технології навчання: критерії внутрішнього оцінювання якості. Інформаційні технології і засоби навчання. 2010. № 5 (19). Режим доступу: http://www.ime.edu-ua.net/em.html. – Назва з екрана.

Юдін О. М., Гроза П. М., Сомов С. В. Підвищення ефективності моніторингу рекламних кампаній у системі Google Adwords. Економіка і регіон. 2012. № 2. С. 137–139.

Шелестова А. Застосування деяких безкоштовних онлайн-додатків як інструмент вироблення у студентів-документознаців професійно-практичних навичок з навчальної дисципліни «Маркетинг і реклама в Інтернет». Інноваційні комп’ютерні технології у вищій школі: матер. наук.-практ. конф. (Львів, 17–19 листопада, 2015 р.). Львів: Нац. ун-т «Львівська політехніка», 2015. С. 57–61.

Published

2024-12-30