КРИТЕРІЇ, ЯКІ НЕОБХІДНО ВРАХОВУВАТИ ПРИ ДОБОРІ ТЕСТІВ ДЛЯ ОЦІНЮВАННЯ РІВНЯ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВЛЕНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ: ДУМКИ ЕКСПЕРТІВ

Автор(и)

  • Іванна Романівна Боднар Львівський державний університет фізичної культури імені Івана Боберського https://orcid.org/0000-0002-7083-6271
  • Наталія Олександрівна Бєлікова Волинський національний університет імені Лесі Українки https://orcid.org/0000-0003-2789-7586
  • Жанна Геннадіївна Дьоміна Український державний університет імені Михайла Драгоманова https://orcid.org/0000-0002-8315-6590
  • Світлана Ярославівна Індика Волинський національний університет імені Лесі Українки https://orcid.org/0000-0003-0676-9227
  • Наталія Василівна Москаленко Придніпровська академія фізичної культури https://orcid.org/0000-0001-9162-5206
  • Андрій Володимирович Огнистий Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-4748-1900
  • Петро Миколайович Петрица Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-7164-1900
  • Олександр Анатолійович Томенко Сумський державний педагогічний університет імені А.С.Макаренка https://orcid.org/0000-0002-1097-965X
  • Юлія Олександрівна Павлова Львівський державний університет фізичної культури імені Івана Боберського https://orcid.org/0000-0002-6642-6368

DOI:

https://doi.org/10.32782/olimpspu/2024.3.1

Ключові слова:

батарея тестів, фізична підготовленість, школярі, студенти, тестування

Анотація

Оцінювання рівня фізичної підготовленості школярів і студентів є важливим компонентом системи фізичного виховання. Мета статті полягає у визначенні ключових критеріїв, які необхідно враховувати під час добору тестів для оцінювання фізичної підготовленості школярів та студентів. Провели опитування експертів (n=17). Результати дослідження. Важливими є дві групи критеріїв, які варто враховувати під час добору тестів для застосування в освіті: критерії, що стосуються самих тестів; критерії, що безпосередньо стосуються учасників тестування. Тести фізичної підготовленості повинні відповідати характеристикам з позиції валідності та надійності, тобто забезпечувати точність вимірювання. Експерти рекомендують використовувати економічно ефективні тестові вправи, які вимагають мінімальних витрат часу, зусиль та інших ресурсів. Тести повинні відповідати характеристикам та потребам учасників тестування. Тести повинні бути цікавими та привабливими для осіб, яких тестують, повинні відповідати їхнім інтересам учнів у руховій активності; важливо передбачити можливість альтернативного вибору деяких тестових вправ за бажанням того, хто тестується. Висновки. Адаптація тестів до віку, статі, стану здоров’я та рівня підготовленості учнів забезпечує коректність та справедливість оцінювання. Диференціація завдань робить тестування більш привабливим і доступним для різних груп учасників. Можливість альтернативного вибору тестових вправ дає учням змогу обирати завдання, які відповідають їхнім інтересам і фізичним можливостям, підвищуючи мотивацію до участі. Розроблення системи тестів (батареї) є необхідним для отримання всебічної інформації про ступінь гармонійності фізичного розвитку і фізичної підготовленості учнів, прогнозування їхнього здоров’я; використання коефіцієнтів для розв’язання різних завдань фізичного виховання, забезпечення надійної бази для навчання, тренувань і моніторингу прогресу. Таким чином, впровадження адаптованих, точних і безпечних тестів дозволить створити об’єктивну й ефективну систему оцінювання фізичної підготовленості учнів та студентів, що сприятиме розвитку фізичного виховання в сучасному освітньому середовищі, забезпечить участь молоді у активному способі життя.

Посилання

Круцевич Т.Ю., Безверхня Г.В. Методологія оцінки фізичного стану школярів у системі фізичного виховання. Теорія та методика фізичного виховання. 2020. № 4. С. 13–19.

Сергієнко Л.П. Тестування рухових здібностей школярів: монографія. Київ: Олімпійська література, 2017. 232 с.

Pate R.R., Oria M., Pillsbury L. Fitness Measures and Health Outcomes in Youth. Washington, DC: The National Academies Press, 2012. 336 p.

Baumgartner T.A., Jackson A.S., Mahar M.T., Rowe D.A. Measurement for Evaluation in Physical Education and Exercise Science. 8th ed. New York: McGraw-Hill, 2019. 512 p.

Круцевич Т.Ю. Теорія і методика фізичного виховання: Підручник. Київ: Олімпійська література, 2011. 392 с.

Сергієнко Л.П. Спортивне тестування: теорія і практика. Київ: Олімпійська література, 2014. 248 с.

Morrow J.R., Jackson A.W., Disch J.G., Mood D.P. Measurement and Evaluation in Human Performance. 5th ed. Champaign, IL: Human Kinetics, 2015. 480 p.

MacDougall J.D., Wenger H.A., Green H.J. Physiological Testing of the High-Performance Athlete. 2nd ed. Champaign, IL: Human Kinetics, 1991. 456 p.

Круцевич Т.Ю. Контроль у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді: навчальний посібник. Київ: Олімпійська література, 2012. 224 с.

Круцевич Т.Ю., Воробйов М.І. Контроль у фізичному вихованні: навчальний посібник. Київ: Олімпійська література, 2005. 328 с.

Malina R.M., Bouchard C., Bar-Or O. Growth, Maturation, and Physical Activity. 2nd ed. – Champaign, IL: Human Kinetics, 2004. 712 p.

American College of Sports Medicine (ACSM). ACSM’s Guidelines for Exercise Testing and Prescription. 11th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer, 2021. 472 p.

Губа В.П., Круцевич Т.Ю. Контроль у фізичному вихованні: навчальний посібник. Київ: Олімпійська література, 2005. 328 с.

Sherrill C. Adapted Physical Activity, Recreation, and Sport: Crossdisciplinary and Lifespan. 7th ed. Boston: McGraw-Hill, 2004. 720 p.

Missouri Department of Elementary and Secondary Education. Missouri Physical Fitness Assessment Manual. Jefferson City, MO: Missouri Department of Elementary and Secondary Education; 1989.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30